Wetenschappers vinden koolzuurhoudend vloeibaar water in oude meteoriet

Japanse wetenschappers hebben een minuscuul insluitsel van vloeibaar water ontdekt in een meteoriet die in 2012 neerplofte in Californië.
Het gaat om een koolstof-chondriet, die genoemd is naar zijn vindplaats: Sutter’s Mill (Science Advances).
Bijna overal in ons zonnestelsel is water te vinden.
Meestal is dat in de vorm van ijs of waterdamp, maar op sommige plaatsen, zoals onze eigen planeet en buurplaneet Mars, ook in vloeibare vorm.
Ook in sommige meteorieten, brokken gesteente uit de ruimte die op aarde zijn beland, is water aangetroffen, maar dan gebonden aan bepaalde mineralen of als insluitsels in zoutkristallen.
Het water in de 4,6 miljard jaar oude Sutter’s Mill-meteoriet bevond zich in een calcietkristal.
Het onderzochte ’druppeltje’ was slechts enkele tientallen nanometers (miljoensten van een millimeter) groot en bleek minstens 15 procent koolstofdioxide (CO2) te bevatten.
Het is voor het eerst dat koolzuurhoudend water in een koolstof-chondriet is aangetroffen.
Uit de ontdekking van het ‘nanodruppeltje’ in de Sutter’s Mill-meteoriet kunnen interessante conclusies worden getrokken over het ‘moederlichaam’ van de meteoriet.
De inclusies zijn waarschijnlijk ontstaan tijdens het vormingsproces van deze planetoïde, waarvan het ‘bouwmateriaal’ dus bevroren water en koolstofdioxide moet hebben bevat.
Dat zou betekenen dat de planetoïde waarschijnlijk in het buitengebied van ons zonnestelsel is ontstaan, waar het ijzig koud was.
Pas later zou hij in onze omgeving zijn beland.
Dit scenario is in overeenstemming met recent theoretisch onderzoek dat erop wijst dat planetoïden die veel water en koolstof bevatten buiten de baan van Jupiter zijn ontstaan, en door de zwaartekrachtsinvloed van deze planeet naar het centrale deel van het zonnestelsel zijn gemigreerd. (EE)