Magazine

Zenit juli / augustus 2018

Teken van leven op Mars (?)

“Zetten we er nu wel of geen vraagteken bij?”, zullen veel nieuwsredacties zich afgevraagd hebben. Aanleiding voor deze vraag was de vondst van organische moleculen op Mars en de gemeten uitstoot van methaangas door de Amerikaanse rover Curiosity, op 7 juni door NASA bekend gemaakt. Belangrijke vondsten, maar van onbetwistbare tekens van leven is (nog) geen sprake. Al eerder werden fragmenten van organische moleculen op de rode planeet aangetroffen en dat er onder invloed van seizoenswisselingen methaan op Mars vrij komt is ook al langer bekend. Beide kunnen wijzen op biologische activiteit, maar ook niet-biologische verklaringen liggen nog steeds voor de hand. Zo zijn meteorieten rijk aan organische verbindingen en kan methaan ook een vulkanische oorsprong hebben. Het weglaten van het genoemde vraagteken in nogal wat nieuwsberichten is daarom op zijn minst voorbarig. Door omstandigheden bevat deze Zenit geen Terugblik van prof. Kees de Jager. De volgende aflevering verschijnt in het septembernummer.

• Zelfbouw van telescoopspiegels