Webb-ruimtetelescoop staat op scherp, maar is nog niet klaar

NASA’s Webb-ruimtetelescoop is nu volledig uitgelijnd. Uit een volledige analyse blijkt dat de telescoop in staat is om scherpe opnamen te maken met elk van zijn wetenschappelijke instrumenten.
Als volgende stap zullen nu die instrumenten stuk voor stuk in bedrijf worden genomen, een proces dat ongeveer twee maanden in beslag zal nemen.

Webb-ruimtetelescoop staat op scherp
(Image Credit: NASA/STScI)

Volgens het team van technici dat de uitlijning heeft verricht zijn de optische prestaties van de telescoop beter dan de meest optimistische voorspellingen.
De beeldkwaliteit die aan alle instrumenten wordt geleverd is ‘buigingsbegrensd’, wat wil zeggen dat de fijnheid van de details die kunnen worden waargenomen zo goed is als met een telescoop van deze omvang mogelijk is.
Van nu af aan zal aan de hoofdspiegel van de Webb-telescoop die uit achttien zeshoekige segmenten bestaat, afgezien van kleine periodieke bijstellingen, niet meer worden ‘gesleuteld’.
De komende maanden zal het Webb-team zich bezighouden met de in bedrijfstelling van de vier wetenschappelijke instrumenten van de ruimtetelescoop.
Elk instrument bestaat uit een geavanceerd combinatie van lenzen, maskers, filters en elektronica, waarmee wetenschappelijk onderzoek zal worden gedaan.
Tijdens de inbedrijfstellingsfase zullen de instrumenten worden geconfigureerd en in verschillende combinaties worden gebruikt, om er zeker van te zijn dat ze klaar zijn voor gebruik. (EE)