Wat weten we over de donkere ruimte tussen planeten?

Er zijn talloze sterrenstelsels, met daarin ontelbaar veel sterren en planeten. Alleen al in onze Melkweg zijn er velen te vinden. Daar waar geen sterren zijn lijkt er op het oog niets te zijn. Deze ruimte wordt vaak aangeduid als de zwarte ruimte aan de hemel. Deze ruimte zou mogelijk bestaan uit ‘donkere materie’ en ‘donkere energie’.

‘Donkere materie’ is onzichtbaar oerstof

Slechts zo’n 0,4 procent van het heelal zou bestaan uit sterren en sterrenstelsels, en nog eens 3,6 procent zou intergalactisch gas zijn. Maar liefst zo’n 22 tot 27 procent van het universum zou ‘donkere materie’ zijn, een niet zichtbare materie. Het zou de materie zijn dat niet waar te nemen is via elektromagnetische straling die andere materie in de ruimte wel uitstraalt, bijvoorbeeld richting de aarde. Donkere materie wordt ook wel ‘oerstof’ genoemd; stof dat is ontstaan tijdens de oerknal.

Er zouden verschillende soorten donkere materie zijn, namelijk baryonische donkere materie, koude donkere materie en hete donkere materie. Baryonische donkere materie zouden bijvoorbeeld planeten, bruine dwergen en zwarte gaten kunnen zijn. De koude en hete donkere materie zouden vooral van elkaar verschillen in massa en de wijze van voortbewegen. Zo zou hete donkere materie zich met bijna de snelheid van het licht voortbewegen, terwijl koude materie juist langzamer voortbeweegt.

Veel meer ‘donkere energie’ aanwezig

De rest van het universum wordt ‘donkere energie’ genoemd. Maar liefst zo’n 68 tot 74 procent van het heelal zou dus uit een onzichtbare energievorm bestaan. Deze energie is volgens de kenners verantwoordelijk voor het uitdijen van het universum. De ‘donkere energie’ zou er zelfs voor zorgen dat het uitdijen versneld worden. Het is niet zo dat er op bepaalde plekken meer ‘donkere energie’ zou zijn. Het is een klein beetje te vergelijken met de lucht op onze aarde; overal is evenveel aanwezig.

Puur hypothetisch!

Het bestaan van deze donkere materie en donkere energie is nog helemaal niet bewezen. Kleine aardse planeten die draaien rond een ster miljoenen lichtjaren van ons verwijderd zijn eigenlijk al niet waarneembaar. Dus laat staan dat we iets kunnen zeggen over een onzichtbare materie die geen elektromagnetische straling uitstraalt. Ook de aanwezigheid van ‘donkere energie’ is een onder kosmologen veel besproken veronderstelling. Desondanks zijn er aanwijzingen dat de zo’n 90 tot 96 donkere ruimte invloed uitoefent op het universum.