Wat je moet weten over het zonnestelsel!

De aarde draait om de zon, het middelpunt van het zonnestelsel. Uiteraard draaien er nog veel meer planeten rondom de zon. Om die planeten draaien weer allerlei manen en er zijn nog meer objecten te spotten die onderdeel uitmaken van het zonnestelsel. Wat moet je weten over de opbouw van het verhoudingsgewijs nietige zonnestelsel in het grotere heelal?

De vele planeten rond de zon

Het planetenstelsel rondom de zon is door de zwaartekracht aan de zon gebonden. De planeet die het dichtst op de zon staat is Mercurius, daarna volgen Venus, Aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunis. Ook zou er ‘Planeet Negen’ zijn. Deze nog niet bevestigde planeet werd in 2016 ontdekt, maar er is nog geen definitief bewijs. De laatste planeet Neptunis staat zo’n 4,5 miljard kilometer van de zon af. De grootste planeet is Jupiter en de voor velen meest opvallende planeet is Saturnus. Deze planeet heeft enorme ringen bestaande uit ijs en meteorietstofdeeltjes. Overigens heeft ook Jupiter deze ringen, al minder zichtbaar. Naast de acht “hoofdplaneten” in het zonnestelsel zijn er een aantal dwergplaneten, met de namen Ceres, Pluto, Haumea, Makemake en Eris.

Verschillen tussen planeten

De planeten verschillen flink van elkaar. Naast enorme verschillen in massa zijn er twee duidelijk soorten, namelijk de terrestrische planeten en de gasreuzen. De gasreuzen zijn gasvorming, waar de terrestrische planeten bestaan uit een vaste stof. Ook hebben de planeten een verschillende aantal manen. Zo heeft de aarde maar één maan en beschikt Jupiter er over maar liefst – voor zover bekend – 79 manen. Opvallend is dat Mars, iets kleiner dan de aarde, twee manen heeft. Met een goede amateurtelescoop zijn deze te zien.

Andere objecten in het zonnestelsel

Andere objecten in het zonnestelsel zijn bijvoorbeeld gordels. Dit zijn wolken met kleinere hemellichamen, bijvoorbeeld planetoïden – verhoudingsgewijs kleine aardappelvormige steenklompen. Er is gordel aanwezig tussen Mars en Jupiter, de planetoïdengordel, en voorbij Neptunus hangt de Kuipergordel. Ook zou er in de buitenste regionen van het zonnestelsel een stabiele wolk van miljoenen komeetachtige objecten zijn. Het bestaan van deze theoretische Oortwolk is echter nog niet bewezen.

Meer astro-feitjes en weetjes?

Er valt uiteraard nog veel meer te vertellen over het relatief compacte zonnestelsel. Houd daarom de Wat je moet weten over-artikelen goed in de gaten voor nog meer opvallende details!