Waar kijken Hubble en Webb op dit moment naar?

Het is niet moeilijk om erachter te komen wat de ruimtetelescopen Hubble en Webb in het verleden hebben waargenomen. Er gaat bijna geen week voorbij zonder nieuws over een kosmische ontdekking die mogelijk is gemaakt met behulp van foto’s, spectra en andere gegevens die door deze productieve astronomische observatoria zijn vastgelegd. Maar waar kijken Hubble en Webb op dit moment naar? NASA’s Space Telescope Live, een webapplicatie die oorspronkelijk in 2016 werd ontwikkeld om realtime updates over Hubble-waarnemingen te verspreiden, biedt nu rechtstreeks toegang tot actuele informatie over huidige, vroegere en komende waarnemingen van zowel Hubble als Webb. Space Telescope Live biedt een eenvoudige en boeiende manier om meer te weten te komen over hoe astronomisch onderzoek in zijn werk gaat. Met de opnieuw ontworpen interface en uitgebreide functionaliteit kunnen gebruikers niet alleen zien welke planeet, ster, nevel, sterrenstelsel of hemelgebied elke telescoop op dit moment bekijkt, maar ook waar aan de hemel deze doelwitten zich bevinden; welke wetenschappelijke instrumenten worden gebruikt om de beelden, spectra en andere gegevens vast te leggen; wanneer en hoe lang de waarnemingen precies gepland staan; wat de status van de waarneming is; wie het onderzoek leidt en vooral: wat de wetenschappers proberen te ontdekken. Ook de volledige catalogus van eerdere waarnemingen is beschikbaar. De inzoombare hemelkaart met de locatie van het onderzoeksobject is gebaseerd op de interactieve Aladin Sky Atlas, die aan de hand van telescopische opnamen vanaf de aarde de waarneming van context voorziet. Omdat de door Hubble en Webb verzamelde gegevens eerst moeten worden verwerkt, en in veel gevallen ook moeten worden geanalyseerd, voordat ze worden vrijgegeven aan het publiek en de astronomische gemeenschap, bevat Space Telescope Live geen realtime beeldmateriaal van de twee ruimtetelescopen. Space Telescope Live is ontwikkeld voor desktop- en mobiele apparaten en is bereikbaar via NASA’s officiële Hubble- en Webb-websites. Aanvullende informatie over de inhoud, waaronder uitleg over de informatie die in de tool wordt weergegeven, is te vinden in de (Engelstalige) gebruikershandleiding. (EE) (Image Credit: NASA)