Voorlopers van bolvormige sterrenhopen ontdekt in extreem ver sterrenstelsel

Een team onder leiding van Angela Adamo van de Universiteit van Stockholm (Zweden) heeft met behulp van de Webb-ruimtetelescoop een extreem ver sterrenstelsel bestudeerd. Het licht van het stelsel, dat de Cosmic Gems-boog wordt genoemd, is 460 miljoen jaar na de oerknal uitgezonden. Normaal gesproken zijn op die afstand geen details waarneembaar, maar door het zwaartekrachtlenseffect van een grote tussenliggende cluster van sterrenstelsels wordt het zwakke schijnsel van de Cosmic Gems-boog zodanig versterkt dat op de Webb-opnamen vijf jonge, massarijke sterrenhopen te zien zijn – grote groepen sterren die door de zwaartekracht bijeen worden gehouden (Nature) Ondanks hun grote massa’s zijn de sterrenhopen veel kleiner dan de zogeheten bolvormige sterrenhopen die we in en om ons eigen Melkwegstelsel aantreffen: hun sterren zitten drie keer zo dicht opeengepakt. Volgens Adamo en co zullen ze op termijn evolueren tot normale bolvormige sterrenhopen. Het team is van plan om meer sterrenstelsels in het vroege heelal te gaan onderzoeken, om zo meer te weten te komen over de demografie van vroege sterrenhopen. Daarbij zullen ze ook weer gebruik maken van de Webb-ruimtetelescoop. (EE) (Image credit: (ESA/Webb, NASA & CSA, L. Bradley (STScI), A. Adamo (Stockholm University) & the Cosmic Spring collaboration.)

Wat gebeurde er toen een meteoriet vier keer zo groot als Mount Everest insloeg op aarde?

Dubbele opvlammingen in het Melkwegcentrum

Oudst bekende bruine dwergster is een tweeling

Oorsprong van meeste meteorieten is nu bekend

Heeft verre planeet een vulkanisch actieve maan?

Zon bereikt maximale activiteit