Unieke planetoïde ontdekt bij de planeet Jupiter

Het Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS), bestaande uit twee telescopen op eilanden van Hawaï, die elke nacht de hemel afspeuren naar bewegende objecten, heeft een bijzondere ontdekking gedaan.
Het gaat om een object met de aanduiding 2019 LD2 dat aanvankelijk voor een planetoïde werd aangezien, maar later een komeetachtige staart ontwikkelde.
En die staart houdt nu al bijna een jaar stand.
Het is niet voor het eerst dat zo’n kruising tussen een planetoïde en een komeet is ontdekt, maar het bijzonder van dit exemplaar is dat het om een van de vele duizenden ‘trojanen’ van de planeet Jupiter gaat.
Hij doorloopt dezelfde baan om de zon als de grootste planeet van ons zonnestelsel, maar gaat deze vóór.
Nooit eerder is een trojaan waargenomen die gas en stof uitstoot zoals een komeet.
En eigenlijk is het ook best vreemd dat 2019 LD2 wél doet. Aangenomen wordt namelijk dat Jupiter zijn talrijke kleine begeleiders al miljarden jaren geleden heeft ‘ingevangen’.
Eventueel aanwezig oppervlakte-ijs zou sindsdien allang verdampt moeten zijn.
Een voor de hand liggende verklaring voor het kometengedrag van 2019 LD2 ontbreekt nog.
Mogelijk gaat het om een ijsachtig object uit het buitengebied van ons zonnestelsel dat toch pas vrij recent in de greep van Jupiter is gekomen.
Een andere mogelijkheid is dat het object recent in botsing is gekomen met een soortgenoot, waardoor dieper gelegen ijs aan de oppervlakte kwam te liggen.
Vervolgwaarnemingen met onder meer de Hubble-ruimtetelescoop kunnen daar wellicht uitsluitsel over geven. (EE) (Image Credit: JD Armstrong/IfA/LCOGT)