Supersone winden en regens van gesteente teisteren exoplaneet K2-141b

Volgens wetenschappers van drie instituten in Canada en India kent de zeer hete exoplaneet K2-141b een bijzondere kringloop.
In plaats van water verdampt er gesteente, dat elders weer ‘neerregent’.
De kringloop gaat gepaard met supersonische winden met snelheden van meer dan 5000 km/uur. (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society)
K2-141b is een planeet van extremen.
Hij cirkelt op zo’n kleine afstand om zijn moederster dat de temperatuur aan zijn dagzijde kan oplopen tot 3000 °C.
Computersimulaties laten zien dat zich daardoor een misschien wel honderd kilometer diepe oceaan van gesmolten gesteente (magma) heeft gevormd.
Tegelijkertijd zakken de temperaturen aan de nachtkant van de planeet tot meer dan 200 graden Celsius onder nul.
Een en ander leidt ertoe dat elementen en mineralen die wij op aarde als vaste stoffen kennen – natrium, siliciummonoxide en siliciumdioxide – op K2-141b dezelfde rol vervullen als het water op aarde.
Aan de dagzijde van de planeet verdampen ze, om aan de veel koudere nachtkant te condenseren en neer te regenen in de magma-oceaan.
De computersimulaties wijzen erop dat de kringloop op K2-141b niet zo stabiel is als die op aarde.
Het aan de nachtzijde neergeregende materiaal stroomt maar heel langzaam terug naar de dagzijde.
Volgens de wetenschappers leidt dit ertoe dat de mineralogische samenstelling van zowel het oppervlak als de atmosfeer van de planeet geleidelijk verandert.
K2-141b cirkelt om een ster die wat kleiner en koeler is dan onze zon. Het tweetal is ongeveer 200 lichtjaar van ons verwijderd. (EE)
(Image Credit: Artist’s impression of the lava planet K2-141b, by Julie Roussy, McGill Graphic Design and Getty Images)

In Jupitermaan Europa stijgt mogelijk ‘sneeuw’ op

Gaia onthult verleden en toekomst van onze zon

Hubble-ruimtetelescoop ziet hoe ster Betelgeuze bijkomt van zijn uitbarsting

Welk deel van een planetoïde kan de grond bereiken?

ALMA-telescoop detecteert gas in ring rond jonge exoplaneet