Reusachtige magnetische lussen waargenomen in buitengebied van ver sterrenstelsel

Een internationaal onderzoeksteam heeft in de halo (ijle, buitenste omhulsel) van het sterrenstelsel NGC 4631 een magnetisch veld ontdekt dat zich over duizenden lichtjaren uitstrekt.
Het bestaan van dat veld kwam aan het licht door middel van waarnemingen van gepolariseerde radiostraling met behulp van de VLA-radiotelescoop (Astronomy & Astrophysics).
Volgens de astronomen is het voor het eerst dat een grootschalig, coherent magnetisch veld van deze omvang bij een spiraalstelsel is waargenomen.
De sterkte van het veld (4 microgauss) is verrassend groot voor een halo.
Dat is vergelijkbaar met de veldsterkte van normale magnetische velden in de schijven van spiraalstelsels.
De onderzoekers denken dat het magnetische veld wordt gegenereerd door dynamowerking binnen het sterrenstelsel zelf en naar buiten spiraalt in de vorm van reusachtige magnetische lussen die loodrecht op de schijf staan.
Aangenomen wordt dat magnetische velden zoals die nu in de halo van NGC 4631 verband houden met de magnetische velden zoals die in de ruimte tussen de verschillende sterrenstelsels zijn waargenomen.
Het ontstaan van deze intergalactische velden is tot nu toe onbegrepen. (EE) (Image credit: Composite image by Jayanne English (Univ. of Manitoba)