Raadsels rond pulsars

Pulsars kun je typeren als kosmische vuurtorens.
Het gaat om neutronensterren met twee stralingsbundels boven de magnetische polen die door de rotatie van de ster in het rond worden gezwiept.
Als een van die bundels tijdens die ‘rondgang’ ook tijdelijk naar de aarde wijst, nemen we een korte stralingspuls waar.
Veel over pulsars is nog onbekend, maar zij behoren dan ook tot de meest extreme objecten in het heelal: een ster zo groot als een stad die vaak meerdere keren per seconden om zijn as tolt, met de dichtheid van een atoomkern en een magneetveld dat vele miljarden keren zo sterk is als dat van de aarde.
Pulsars zijn er in maten en soorten, wat soms samenhangt met het feit of ze wel of niet deel uitmaken van een dubbelster.
Er zijn ook jets waargenomen bij pulsars – nauwe, uit geladen deeltjes bestaande materiebundels – terwijl dat volgens bestaande theorieën bij pulsars met extreem sterke magneetvelden eigenlijk niet kan.
En dan is er nog het mysterie van de snelle radioflitsters, zeer kortdurende uitbarstingen van radiostraling die misschien samenhangen met de krachtige magneetvelden van neutronensterren. (Image credit: NASA)