Raadsel van extreem heldere supernova lijkt opgelost

Het raadsel van een uitzonderlijk heldere supernova-explosie die in 2006 werd waargenomen lijkt opgelost.
Een nauwgezet onderzoek van het spectrum van de supernova, die bekend staat als SN 2006gy, laat zien dat bij de explosie ongeveer een derde zonsmassa aan ijzer is vrijgekomen (Science).
Bij normale supernova-explosie komt ook ijzer vrij, maar niet in zulk grote hoeveelheden.
Op zoek naar een verklaring heeft een onderzoeksteam van het Max-Planck-Institut für Astrophysik een reeks computersimulaties uitgevoerd, om zo de spectrale eigenschappen van SN 2006gy te reproduceren. Daarbij hebben de astronomen vastgesteld dat bij supernova-explosies van type Ia, exploderende witte dwergsterren, de waargenomen hoeveelheid ijzer kan vrijkomen.
Maar doorgaans zijn supernova’s van dit type honderd keer zwakker dan SN 2006gy.
Er moet dus iets bijzonders aan de hand zijn geweest. De computersimulaties laten zien dat een supernova van type Ia wordt versterkt wanneer de schokgolf van de explosie in botsing komt met gas in de omgeving.
Het meest plausibele scenario lijkt te zijn dat SN 2006gy begon als een dubbelster, bestaande uit een witte dwerg die op geringe afstand om een zwaardere, waterstofrijke ster cirkelde.
Toen deze laatste opzwol, sterren van dit type kunnen groter worden dan de afstand zon-aarde, raakte de witte dwerg in diens atmosfeer verzeild en spiraalde hij naar het centrum van de ster.
Tijdens dat proces verdwenen de buitenste lagen van de ster de ruimte in.
Op het moment dat de witte dwerg de kern van de begeleidende ster bereikte, vond de supernova-explosie plaats.
De daarbij optredende schokgolf stuitte op de eerder uitgestoten gasschil, en dat verklaart de kolossale hoeveelheid licht van de supernova. (EE) (Image Credit: Greg Stewart, Slac National Accelerator Lab)