Planetenstelsels ontdekt bij twee zonachtige sterren

Een team van astronomen, onder leiding van Eder Martioli (LNA/MCTI, Brazilië) en Guillaume Hébrard (Institut d’astrophysique de Paris, Frankrijk), heeft twee nieuwe planetenstelsels ontdekt die rond sterren draaien die veel op onze zon lijken. De gegevens die nodig waren voor de ontdekking van de twee planetenstelsels, TOI-1736 en TOI-2141 geheten, zijn verkregen met NASA-satelliet TESS en de SOPHIE-spectrograaf van de 1,93-meter telescoop van het Observatoire de Haute-Provence in Zuid-Frankrijk (Astronomy & Astrophysics).
TOI-2141 is een ster op 250 lichtjaar afstand, die bijna net zo groot is als onze zon. Hij is wel iets ouder en bevat ook minder zware elementen. Zijn planeet, TOI-2141b, werd gedetecteerd met behulp van de transitmethode. Deze methode maakt gebruik van het feit dat de planeet vanaf de aarde gezien met regelmatige tussenpozen voor zijn ster langs schuift, waardoor het sterlicht periodieke helderheidsdipjes vertoont. TOI-2141b is drie keer zo groot als de aarde, en zijn massa ongeveer 24 keer zo groot.
Daarmee is hij een zogeheten ‘mini-Neptunus’. De planeet draait in ruim achttien dagen om zijn ster, op een afstand die ongeveer acht keer zo klein is als de afstand tussen de aarde en de zon.
Door de nabijheid van de ster kan zijn temperatuur oplopen tot ongeveer 450 graden Celsius.
Zijn dichtheid doet vermoeden dat de planeet een rotsachtige kern heeft en een atmosfeer die veel water bevat – in dampvorm uiteraard. Het planetenstelsel van de ster TOI-1736 is wat exotischer. TOI-1736 is 290 lichtjaar van ons verwijderd en lijkt sterk op de zon, vooral wat temperatuur en leeftijd betreft. De astronomen hebben ontdekt dat deze ster, samen met een kleinere en koelere ster een dubbelstersysteem vormt.
De beide sterren staan echter ver genoeg uit elkaar om verstoring van het planetenstelsel van TOI-1736, dat uit minstens twee planeten bestaat, te voorkomen. (EE) (Image Credit: Leandro de Almeida)