Ook ‘superaardes’ kunnen een magnetisch veld hebben

Frans/Amerikaans onderzoek wijst erop dat ook superaardes, exoplaneten die tot vijf keer zoveel massa hebben als de aarde, waarschijnlijk een magnetisch veld hebben.
Dat veld ontstaat dan wel op een andere manier als dat van onze planeet: in oceanen van magma.
Volgens de onderzoekers François Soubiran en Burkhard Militzer kan traag kolkend gesmolten gesteente op of onder het planeetoppervlak een sterk magnetisch veld opwekken.
Dit heeft niet alleen implicaties voor de superaardes, maar ook voor de begintijd van de aarde, toen deze nog grotendeels uit gesmolten gesteente bevond.
De jonge aarde kan, naast het magnetische veld dat in de buitenkern van vloeibaar ijzer wordt gegenereerd, dus een tweede magnetisch veld hebben gehad.

Het nieuwe resultaat heeft ook implicaties voor de kans op leven op andere planeten.
Een magnetisch veld beschermt een planeet en diens atmosfeer tegen de schadelijke deeltjeswind van zijn moederster.
Dat is vooral voor de superaardes van groot belang, omdat de exemplaren die tot nu toe zijn opgespoord zich dicht bij hun respectievelijke sterren bevinden.
De beide wetenschappers baseren hun conclusies op computermodellen van drie mineralen die op rotsachtige planeten veel voorkomen siliciumdioxide, magnesiumoxide en magnesiumsilicaat.
hoeft het ontstaan van een magnetisch veld via het zogeheten dynamo-effect niet in de weg te staan. (EE)