Nieuwe lanceerdatum vastgesteld voor ambitieuze ruimtetelescoop

De lancering van de James Webb Space Telescope, de nieuwe grote ruimtetelescoop van NASA, is nu gepland voor 31 oktober 2021.
Dat heeft het Amerikaanse ruimteagentschap bekendgemaakt.
Daarmee heeft het ambitieuze project, door een combinatie van coronacrisis en technische perikelen, opnieuw een half jaar vertraging opgelopen.
De JWST is de meest complexe ruimtetelescoop die ooit is ontwikkeld.
Zijn grote omvang maakt het noodzakelijk om het instrument in gevouwen toestand te lanceren – anders pas het niet in de draagraket die de telescoop de ruimte in moet brengen.
Het weer uitvouwen van JWST mag ook absoluut niet fout gaan, want anders dan ‘voorganger’ Hubble wordt hij niet in een baan om de aarde gebracht, maar op anderhalf miljoen kilometer van onze planeet ‘geparkeerd’.
Eenmaal gelanceerd is de JWST dus op zichzelf aangewezen.
Vandaar dat alle onderdelen van de ruimtetelescoop grondig worden getest.
En juist dat proces heeft de afgelopen half jaar vertraging opgelopen, omdat vanwege corona in kleinere teams moest worden gewerkt.
Desondanks hoopt NASA vanaf nu binnen de (al diverse malen opgehoogde) begroting van het project te kunnen blijven.
Met de ontwikkeling van de JWST is een bedrag van 8,8 miljard dollar gemoeid.
Voordat er kan worden gelanceerd moet de nieuwe ruimtetelescoop overigens nog aan allerlei tests worden onderworpen.
Daarbij zal hij worden blootgesteld aan omstandigheden die vergelijkbaar zijn met die in de ruimte.
Pas als de JWST voor deze tests geslaagd is, zal hij worden overgebracht naar de lanceerbasis in Kourou, Frans Guyana, waar een Europese Ariane-raket op hem staat te wachten.
De James Webb Space Telescope bouwt voort op de ervaringen die met de ruimtetelescopen Hubble en Spitzer zijn opgedaan.
Door het heelal door een ‘infraroodbril’ te bekijken, zal hij proberen om de eerste generatie van sterrenstelsels in het heelal op te sporen en nabije exoplaneten op tekenen van ‘leefbaarheid’ te onderzoeken. (EE)(Image Credit: NASA/Chris Gunn)