Nieuwe computersimulatie bootst 13,8 miljard jaar kosmische geschiedenis na

Wetenschappers uit Duitsland en de VS hebben de resultaten gepresenteerd van een nieuwe geavanceerde computersimulatie van de evolutie van sterrenstelsels.
’TNG50’ is de meest gedetailleerde grootschalige kosmologische simulatie tot nu toe.
De resultaten ervan zijn op 7 november gepresenteerd in de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.
Bij eerdere simulaties was onvoldoende rekenkracht beschikbaar om de evolutie van een groot stuk heelal heel gedetailleerd na te bootsen. Er moest steeds worden gekozen tussen ofwel een omvangrijk gebied met weinig detail of een klein gebied met veel detail.
Bij de TNG50-simulatie is nu de combinatie van beide geslaagd.
Er is een meer dan 230 miljoen lichtjaar grote kubus van ruimte doorgerekend, die een oermengsel van donkere (onzichtbare) materie, sterren, gas, magnetische velden en superzware zwarte gaten bevatte.
Met deze rekenklus is een Duitse supercomputer meer dan een jaar zoet geweest.
De simulatie laat zien hoe uit de chaotische en zeer turbulente gaswolken die het heelal oorspronkelijk vulden schijfvormige sterrenstelsels zoals onze Melkweg ontstonden.
Daar was niet meer voor nodig dan de complexe interacties tussen de basisingrediënten die in het model zijn gestopt. Mettertijd is het heelal vanzelf steeds minder ‘rommelig’ geworden: uit chaos ontstond orde.  (EE)  (Image Credit @ Nelson (MPA) &e IllustrisTNG team)