Mogelijke verklaring gevonden voor raadselachtige neutrino’s die uit de aarde lijken te komen

Een team van Amerikaanse en Britse wetenschappers heeft een nieuwe verklaring bedacht voor twee vreemde verschijnselen op Antarctica.
Met de Antarctic Impulsive Transient Antenna (ANITA), een radiotelescoop die aan een heliumballon hangt, werden in 2016 en 2018 radiosignalen opgepikt die afkomstig leken van zeer energierijke neutrino’s die uit de aarde omhoog kwamen en de ruimte in gingen.
Doorgaans gaan neutrino’s precies de andere kant op. Neutrino’s zijn uiterst kleine en lichte deeltjes die op allerlei manieren kunnen ontstaan, onder meer bij supernova-explosies en gammaflitsen in de ruimte.
Ze zijn alom aanwezig, maar laten zich maar heel moeilijk rechtstreeks detecteren, omdat ze vrijwel ongehinderd door alles en iedereen heen gaan. Wetenschappers breken zich al jaren het hoofd over de twee neutrino’s die de ‘verkeerde kant’ op gingen. Er zijn tientallen wetenschappelijke publicaties over verschenen, met de meest uiteenlopende verklaringen.
Het zouden exemplaren zijn geweest van het hypothetische ‘steriele neutrino’ waar al lang naar gezocht wordt, of donkere-materiedeeltjes of zelfs compleet ‘nieuwe’ deeltjes.
Natuurkundige Ian Shoemaker van de polytechnische universiteit Virginia Tech en collega’s zoeken de verklaring nu dichter bij huis.
Volgens hen zouden de registraties simpelweg zijn veroorzaakt door weerkaatsingen van uiterst energierijke kosmische (deeltjes)straling die uit de ruimte kwam.
De deeltjes zouden de bovenste ijslaag van Antarctica ongeschonden hebben gepasseerd en op grote diepte op een dichte sneeuwlaag zijn gestuit die firn wordt genoemd.
Wanneer kosmische straling of neutrino’s met hoge snelheid door ijs gaan verstrooien ze aan de daarin aanwezige protonen en elektronen. Daarbij ontstaan de radiosignalen zoals ANITA die registreert.
Het idee is nu dat een deel van de radiopuls die bij het binnenkomen van een kosmisch stralingsdeeltje ontstaat diep het ijs in gaat, voordat het wordt weerkaatst.
In dat geval kan weerkaatsing zonder fase-omkering optreden.
En daardoor lijkt het signaal afkomstig te zijn van een neutrino dat de andere kant op beweegt. (EE) (Image Credit: NASA Goddard Space Flight Center)