Jupiterkometen-in-spe in de wacht

Vlak buiten de baan van Jupiter wachten tientallen Centaurs om dichter bij de zon te komen en een echte komeet te worden.
Een van hen is Schwassmann-Wachmann 1, die als het zover is de helderste komeet in de geschiedenis zal worden. Helaas duurt dat nog even.
Duitse astronomen Arnold Schwassmann en Arno Arthur Wachmann.
Zij ontdekten hem op fotografische platen op het moment dat zijn helderheid een opvlamming vertoonde.
SW1 was het eerste bekende niet-planetaire object waarvan de baan geheel buiten die van Jupiter ligt.
Omdat zijn opvlamming een periodiek verschijnsel bleek, werd hij een komeet genoemd.
Later, na de ontdekking van andere soortgelijke objecten tussen Jupiter en Neptunus, bleek hij een lid van nieuwe klasse van objecten, de Centaurs.
Dat zijn relatief kleine, ijsachtige werelden die wat hun banen betreft een tussenstadium vormen tussen de transneptunische objecten(TNO’s) in de Kuipergordel en de kortperiodieke kometen die binnen de baan van Jupiter om de zon draaien.
Centaurs beschrijven hun banen tussen die van Neptunus en Jupiter, waardoor hun beweging in sterke mate door de zwaartekracht van deze planeten en de twee andere reuzenplaneten, Saturnus en Uranus, wordt verstoord.
Door George Beekman