In recordtempo 27.500 planetoïden opgespoord

Een samenwerking van het Asteroid Institute – onderdeel van de non-profit organisatie B612 – en Google Cloud heeft met behulp van cloudtechnologie binnen enkele weken evenveel planetoïden opgespoord dan er normaal wereldwijd in een heel jaar worden ontdekt. Voor het samenwerkingsproject zijn geen nieuwe waarnemingen gedaan. In plaats daarvan is gebruik gemaakt van geavanceerde algoritmes, ontwikkeld door onderzoekers van het Asteroid Institute en de Universiteit van Washington, en van bestaande data van het National Optical-Infrared Astronomy Research Laboratory (NOIRLab), dat een aantal grote Amerikaanse sterrenwachten beheert, waaronder de Vera C. Rubin-sterrenwacht die begin volgend jaar in gebruik wordt genomen. De meeste van de nu ontdekte planetoïden bevinden zich in de planetoïdengordel tussen de omloopbanen van de planeten Mars en Jupiter, maar er zitten ook meer dan honderd zogeheten aardscheerders bij: planetoïden die (relatief) dicht in de buurt van onze planeet kunnen komen. Het Asteroid Institute onderzoekt nog of het kunstmatige intelligentie (AI) kan inzetten om opnamen waarop mogelijke planetoïden zijn vastgelegd automatisch te controleren en verifiëren. Dat zou het proces aanzienlijk versnellen, omdat de eerste verificatie nu nog handmatig wordt uitgevoerd door scholieren, studenten en burgerwetenschappers. (EE) (Image Credit: NASA)

ESA en NASA bundelen krachten om Europese ‘rover’ op Mars te laten landen

Planeet ter grootte van de aarde ontdekt bij nabije, koele dwergster

Aandrijving van Europees-Japanse ruimtesonde BepiColombo levert te weinig vermogen

‘Kosmische vlinder’ blijkt een enorme planetenfabriek te zijn

Drie zeer oude sterren ontdekt in de halo van ons Melkwegstelsel

Reuzenplaneet ontdekt met de dichtheid van suikerspin