Hubble-ruimtetelescoop weer volledig in bedrijf

Afgelopen maandag heeft NASA de Space Telescope Imaging Spectrograph van de Hubble-ruimtetelescoop weer geactiveerd.
Daarmee zijn nu alle vier de wetenschappelijke instrumenten in bedrijf.
Ook zijn er sinds 1 november geen synchronisatiefouten meer opgetreden, die eind oktober ertoe leidden dat de ruimtetelescoop in ‘winterslaap’ ging.
NASA-technici zullen blijven werken aan het ontwikkelen en testen van veranderingen aan de instrumentensoftware die hen in staat zou stellen om wetenschappelijke operaties uit te voeren, zelfs als er in de toekomst meerdere synchronisatieberichten optreden.
Medio december zal als eerste de Cosmic Origins Spectrograph zo’n digitale ‘boosterprik’ krijgen; de overige instrumenten volgen de maanden daarna.
De Hubble-ruimtetelescoop is nu al meer dan 31 jaar operationeel en heeft gedurende deze periode tal van baanbrekende waarnemingen gedaan.
NASA rekent erop dat het instrument ook na de lancering van de Webb-ruimtetelescoop, later deze maand, nog tot ver in het lopende decennium zal blijven functioneren, zodat de beide ruimtetelescopen elkaar kunnen aanvullen. (EE)