Image default

Hubble-ruimtetelescoop weer in bedrijf

Op vrijdag 8 december heeft het Amerikaanse ruimteagentschap NASA de Hubble-ruimtetelescoop weer in gebruik gesteld. De telescoop had zijn wetenschappelijke waarneemprogramma op 23 november onderbroken vanwege een probleem met een van zijn gyroscopen. Alle drie de gyroscopen van de ruimtetelescoop zijn nu weer in bedrijf. De twee belangrijkste camera’s van Hubble – de Wide Field Camera 3 en de Advanced Camera for Surveys – hebben hun waarnemingen hervat, en later deze maand zullen ook de Cosmic Origins Spectrograph en de Space Telescope Imaging Spectrograph weer operationeel worden. (EE)
(Image Credit: NASA)

Ook interessant

Extreme verschillen ontdekt tussen ochtend en avond op exoplaneet

Rory

Sterrenloze waterstofwolk uit de oertijd van het heelal

Rory

Komeet 31/ATLAS door ontgassing ietsjes uit koers gebracht

stipmedia

Kunnen windparken buitenaards leven verraden?

stipmedia

Ring rond Chiron nog volop in groei

stipmedia

Lancering van Crew 12 naar het Ruimtestation ISS

stipmedia