fbpx

Hoe gevaarlijk is de kosmische straling op de maan?

Een Duits instrument aan boord van de Chinese maanlander Chang’e-4 heeft nauwkeurige metingen gedaan van de intensiteit van de kosmische straling op de maan. Daarbij is voor het eerst gemeten aan hoeveel kosmische straling toekomstige astronauten per minuut of per uur zullen worden blootgesteld.
Aan de hand van deze gegevens kan de dosis aan straling die biologisch weefsel ontvangt nauwkeuriger worden berekend dan met de ‘dosimeters’ van de Apollo-astronauten mogelijk was (Science Advances).
‘Kosmische straling’ is de verzamelnaam voor diverse soorten energierijke deeltjes in de interstellaire ruimte.
Deze schadelijke deeltjes bereiken ook de aarde, maar worden voor een belangrijk deel tegengehouden door de atmosfeer – ze bereiken het aardoppervlak doorgaans niet. Op de maan, die geen atmosfeer van betekenis heeft, is dat anders.
De nieuwe metingen laten zien dat astronauten in een ruimtepak op de maan zullen blootstaan aan een stralingsdosis van ongeveer 6 microsievert per uur.
Ter vergelijking: tijdens een transatlantische vlucht naar New York is de dosis vijf tot tien keer zo laag; op het aardoppervlak zelfs 200 keer zo laag.
Concreet betekent dit dat een langdurig verblijf op het maanoppervlak ernstige gezondheidsschade kan veroorzaken.
Volgens de wetenschappers die de metingen hebben gedaan, zullen de onderkomens van toekomstige ‘maanbewoners’ dan ook bedekt moeten worden met een dikke laag maangesteente.
De gegevens zijn ook van toepassing op toekomstige interplanetaire ruimtemissies. (EE) (Image Credit: CNSA/CLEP/NAOC)

Mogelijk veel meer water te vinden op de maan

Actieve vulkanen voeden zwavelatmosfeer van Jupitermaan Io

Astro-timelapses: de sterrenhemel in beweging

Ons Melkwegstelsel heeft een klonterige halo

Bestaan van ‘nabij’ zwart gat in twijfel getrokken

Draait het zwarte gat in het Melkwegcentrum langzaam?