Hete Jupiters’ hebben krachtige magnetische velden

Grote gasplaneten die op geringe afstand om hun moederster draaien hebben krachtige magnetische velden die vele malen sterker zijn dan die van ‘onze’ planeet Jupiter.
Dat blijkt uit onderzoek waarvan de resultaten die in Nature Astronomy zijn gepubliceerd.
De interactie tussen hete Jupiters, zware exoplaneten die in heel krappe banen om hun moederster cirkelen, resulteert in periodieke variaties in het spectrum van de ster.
Deze variaties worden toegeschreven aan de wijze waarop de magnetische velden van ster en planeet elkaar beïnvloeden.
Daarvan uitgaande hebben astronomen nu de magnetische veldsterktes van vier hete Jupiters kunnen berekenen.
Deze komen uit op 20 tot 120 gauss.
Ter vergelijking: het magnetische veld van Jupiter komt uit op iets meer dan 4 gauss en dat van de aarde op slechts 0,5 gauss.
De meetwaarden zijn veel groter dan op grond van de draaisnelheden en leeftijden van de onderzochte planeten werd verwacht.
De onderzoeker vermoeden dat dit komt doordat de planeten zoveel extra energie ontvangen van hun moederster.
Dat houdt ze, in magnetisch opzicht, ‘jong’. (EE) Image credit: NASA, ESA and A. Schaller (for STScI)