Het complete waarneembare heelal in één oogopslag

Hoe ver kun je kijken? Alles wat je op dit moment kunt zien, en alles wat je mogelijkerwijs op dit moment zou kunnen zien als je ogen alle soorten straling om je heen zouden kunnen waarnemen, wordt het waarneembare heelal genoemd.
Een bijzondere afbeelding, gemaakt door de Argentijnse muzikant en illustrator Pablo Carlos Budassi, geeft er in één oogopslag een indrukwekkende impressie van (Astronomy Picture of the Day).

Het complete waarneembare heelal
(Image Credit: Wikipedia, Pablo Carlos Budassiv)

De heelalkaart van Budassi is getekend op logaritmische schaal, met onze zon als middelpunt.
Hij is gebaseerd op de eveneens logaritmische kaarten van het heelal, die Princeton-astronomen J Richard Gott en Mario Juric in de periode 2003-2005 hebben gemaakt.
Logaritmische kaarten zijn een handige manier om zaken van kolossale afmetingen, zoals het complete waarneembare heelal, te visualiseren.
De afstanden nemen van binnen naar buiten exponentieel toe, een principe dat ook in de bekende documentaire ‘Powers of Ten’ wordt gehanteerd.
Hierdoor lijken de afstanden in het centrum (ons zonnestelsel) overdreven groot in vergelijking met die aan de randen (de verst zichtbare sterrenstelsels).
Bovendien zijn alle afgebeelde hemellichamen overdreven groot weergegeven.
Overigens gaan kosmologen ervan uit dat het waarneembare heelal deel uitmaakt van een nog groter geheel, simpelweg ‘het heelal’ genoemd, waarin dezelfde fysische wetten gelden.
Daarnaast bestaan er ook nog theorieën die stellen dat dit heelal op zijn beurt weer deel uitmaakt van een nog veel omvangrijker ‘multiversum’, waarin andere fysische wetten van toepassing zijn. (EE)