Eerste meetinstrument van Webb-ruimtetelescoop is volledig bedrijfsklaar

De eerste van de vier belangrijkste wetenschappelijke instrumenten van de Webb-ruimtetelescoop is volledig bedrijfsklaar.
Het betreft de Canadese Near-Infrared Imager and Slitless Spectrograph (NIRISS), die onder meer gebruikt gaat worden voor het onderzoek van exoplaneten – planeten buiten ons zonnestelsel.
Het laatste onderdeel van NIRISS dat alle tests moest doorstaan was een speciaal prisma dat het licht van hemelobjecten uiteen rafelt tot drie verschillende spectra (‘regenbogen’) die uit meer dan 2000 tinten infrarood bestaan.
Deze spectra zullen specifiek worden gebruikt voor het onderzoek van exoplaneten die met regelmatige tussenpozen voor hun ster langs schuiven.
Door spectra die vóór, tijdens en ná zo’n planeetovergang zijn verkregen met elkaar te vergelijken, kan worden vastgesteld of de planeet überhaupt een atmosfeer heeft en welke atomen en moleculen deze bevat.
De komende weken worden ook de tests van de overige meetinstrumenten van de nieuwe ruimtetelescoop – NIRCam, NIRSpec en MIRI – afgerond.
Op 12 juli a.s. zullen de ruimteagentschappen van de VS, Canada en Europa de eerst kleurenfoto’s en spectroscopische gegevens presenteren die met Webb zijn gemaakt. (EE)
(Image Credit: NASA)

Astronomen zien een enorm zwart gat ontwaken

Webb-ruimtetelescoop onderzoekt Krabnevel

Wind uit sterrenstelsels driedimensionaal in beeld

Astronomen ontdekken samensmeltende quasars in de ‘kosmische dageraad’

Röntgenecho’s geven informatie over het superzware zwarte gat in het Melkwegcentrum

Hoe zijn superzware zwarte gaten aan hun grote massa’s gekomen?