China lanceert satelliet voor zonneonderzoek

Zondag 9 oktober, heeft China het Advanced Space-based Solar Observatory (ASO-S) gelanceerd.
Het is de eerste Chinese satelliet die specifiek voor het onderzoek van de zon is bedoeld.
Een belangrijk doel van ASO-S is om de relatie tussen het magnetisch veld van de zon en de hevige uitbarstingen die dit veld produceert te bestuderen.
De onderzoeksmissie valt samen met de komende piek in de zonneactiviteit die in 2025 wordt verwacht.
De kans is dus groot dat ASO-S veel zogeheten zonnevlammen te zien krijgt. De waarnemingen van ASO-S zullen een aanvulling vormen op die van de Solar Orbiter van ESA en de Parker Solar Orbiter van NASA.
Vanuit hun verschillende ‘standplaatsen’ zullen zij stereoscopische opnamen van zonnevlammen kunnen maken.
Op die manier hopen zonnewetenschappers het raadsel van de ‘directiviteit’ – dat intense zonnevlammen de neiging hebben om een bepaald pad te volgen – te kunnen oplossen.
ASO-S is uitgerust met een drietal instrumenten: een coronagraaf die de ijle buitenste atmosfeer van de zon in het ultraviolette tot zichtbare bereik bestudeert, een magnetograaf die het magnetische veld van de zon in kaart brengt, en een röntgencamera die naast de zonnevlammen ook zogeheten coronale massa-ejecties (kolossale plasmawolken) in beeld brengt.
De komende drie tot acht maanden worden alle onderdelen van de nieuwe Chinese onderzoekssatelliet uitvoerig getest. Zodra ASO-S volledig in bedrijf is, zullen dagelijks beelden van de zon aan het publiek worden getoond. (EE)