China investeert fors in ruimteonderzoek

De Chinese Academie van Wetenschappen (CAS) heeft plannen bekendgemaakt voor de lancering van vier nieuwe wetenschappelijke satellieten, waarvan de eerste al in 2020 moet plaatsvinden.
Het Chinese ruimteonderzoek, dat pas een jaar of tien geleden werd opgestart, begint dus goed op stoom te komen. De eerste van de nieuwe missies is de Gravitational Wave High-energy Electromagnetic Counterpart All-sky Monitor (GECAM). Deze bestaat uit twee satellieten voor de detectie van kosmische gammastraling die tegenover elkaar om de aarde gaan cirkelen. Op die manier kunnen ze voortdurend de complete hemel overzien. Hoofddoel van GECAM is de detectie van de uitbarstingen van gammastraling die gepaard gaan met zwaartekrachtgolven zoals die met LIGO worden gedetecteerd. Bij dit onderzoek krijgt GECAM ondersteuning van de Einstein Probe (EP), die de hemel zal afspeuren naar uitbarstingen van röntgenstraling, zoals die gepaard gaan met verschijnselen als gammaflitsen en botsingen tussen zwarte gaten. De twee andere missies – de Advanced Space-based Solar Observatory (ASO-S) en de Solar wind Magnetosphere Ionosphere Link Explorer (SMILE) – zijn gericht op het onderzoek van de zon en de interactie tussen de zonnewind en de magnetosfeer van de aarde. SMILE is een samenwerkingsproject met het Europese ruimteagentschap ESA. Ook een vijfde grote ruimtemissie staat al in de steigers: de enhanced X-ray Timing and Polarimetry-missie (eXTP). Deze ambitieuze internationale röntgenmissie, die voor 2025 op het programma staat, is gericht op het onderzoek van (magnetische) neutronensterren en zwarte gaten. (EE)