Australische radiotelescoop registreert ‘intrigerend signaal’ van meest nabije stersysteem

Astronomen die de hemel ‘afluisteren’ naar mogelijke radiosignalen van buitenaardse beschavingen hebben in het voorjaar van 2019 een opvallend signaal opgepikt dat uit de (globale) richting van de ster Proxima Centauri kwam.
Proxima is met een afstand van iets meer dan vier lichtjaar de meest nabije buur van onze zon en heeft minstens twee planeten.
Een wetenschappelijke publicatie over de ontdekking wordt in januari verwacht, maar het nieuws is al gelekt naar de Britse krant The Guardian.
Het radiosignaal, met een frequentie van vrijwel exact 980 megahertz, is geregistreerd met de Parkes-radiotelescoop in Australië.
De data die dit instrument heeft ontvangen zijn nog niet vrijgegeven – de analyse ervan is nog in volle gang.
De Parkes-radiotelescoop doet mee aan het Breakthrough Listen-project dat is opgezet om kunstmatige radiosignalen van buiten ons zonnestelsel te ontdekken.
Daarbij worden aan de lopende band ongewone signalen opgepikt, maar de meeste daarvan kunnen al snel in verband worden gebracht met aardse bronnen of met kosmische objecten waarvan al bekend is dat ze radiostraling produceren, zoals onze zon.
De onderzoekers hebben voor zover bekend nog geen plausibele verklaring kunnen vinden voor het in 2019 geregistreerde signaal, dat sindsdien overigens niet meer is waargenomen.
Maar zelfs als zo’n verklaring niet wordt gevonden, wordt het zeer onwaarschijnlijk geacht dat het radiosignaal, dat de aanduiding BLC1 heeft gekregen, van aliens afkomstig was.
Ondertussen gonst het op internet natuurlijk van de speculaties en discussies.
Wie meer wil weten over de technische aspecten van deze radiodetectie, kan onder meer terecht op het persoonlijke blog van de Amerikaanse astronoom Jason Wright. (EE)