Astronomen ontdekken ‘kilonova’ die aan aandacht ontsnapte

Een nieuwe analyse van het verloop van gammaflits GRB160821B wijst erop dat deze uitbarsting van gammastraling werd veroorzaakt door een kilonova – de overtreffende trap van een supernova (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 27 augustus).
Op 17 augustus 2017 namen wetenschappers voor het eerst een botsing tussen twee neutronensterren waar.
Het was tevens de eerste kosmische gebeurtenis waarvan zowel zwaartekrachtgolven als allerlei soorten elektromagnetische straling werden waargenomen.
Bij de botsing ontstond een ‘kilonova’, een extreem hevige explosie.
De waarnemingen leverden het eerste overtuigende bewijs dat bij zo’n explosie grote hoeveelheden zware metalen, waaronder goud en platina, worden geproduceerd, precies zoals theoretisch was voorspeld.
Op basis van de gegevens uit 2017 hebben astronomen hun aannamen omtrent hoe zo’n kilonova er voor aardse waarnemers uit zou moeten zien bijgesteld.
Aan de hand van deze nieuwe inzichten heeft een onderzoeksteam onder leiding van Eleonora Troja van de universiteit van Maryland nog eens gekeken naar gegevens van een gammaflits, een korte uitbarsting van gammastraling, die in augustus 2016 werd waargenomen.
De onderzoekers komen daarbij tot de conclusie dat ook dat een kilonova moet zijn geweest.
Bij de detectie in 2016 gingen astronomen er nog uit dat zo’n kilonova steeds heviger zou nagloeien op infrarode golflengten.
Toen dat niet gebeurde, was de teleurstelling dan ook groot.
Maar nu de gegevens van de kilonova van 2017 hetzelfde verloop lieten zien, denken ze alsnog dat ook de gammaflits van augustus 2016 door een kilonova werd veroorzaakt.
Het onderzoek heeft ook aanwijzingen opgeleverd over het soort object dat na de kilonova-explosie overbleef.
Het zou gaan om een magnetar, een sterk magnetische neutronenster, die vervolgens instortte tot een zwart gat.
Dat zou een verrassing zijn, omdat een magnetar de productie van zware elementen, die gepaard gaat met de uitzending van infraroodstraling, zou moeten afremmen. (EE) (Image credit: NASA/ESA/E Troja)