Image default

Radarmast van ruimtesonde Juice is nu volledig uitgevouwen

Na drie weken van intensieve analyse en troubleshooting is het Europese ruimteagentschap ESA erin geslaagd om de vastgelopen zestien meter lange mast van het radarinstrument van de ruimtesonde Juice los te wrikken.
Juice, de Jupiter Icy Moons Explorer, werd op 14 april gelanceerd met een Ariane 5-raket.
Kort na de lancering werden de grote zonnepanelen en de ruim tien meter lange mast van de magnetometer van de ruimtesonde uitgevouwen.
Datzelfde zou ook gebeuren met het radarinstrument RIME, dat ontworpen is om onder de ijskorsten van de Jupitermanen Ganymedes, Callisto en Europa te ‘kijken’, maar dat lukte in eerste instantie niet.
Ingenieurs van de ESA-vluchtleiding in Darmstadt kwamen tot de conclusie dat een kleine pin de oorzaak was van het vastlopen van de mast.
Ze probeerden dit probleem op te lossen door de ruimtesonde zo te draaien, dat het mechanisme door de zon werd opgewarmd.
Ook startten ze de stuwraketten van Juice om de sonde een beetje heen en weer te schudden, maar de mast gaf geen krimp.
Uiteindelijk werd op 12 mei jl. het commando gegeven om een veermechanisme in de buurt van de vastzittende pin te activeren.
Door de schok kwam de pin een paar millimeter van zijn plek, wat net genoeg was om de mast uit te klappen en vast te zetten. Vervolgens werd het commando gegeven om ook het resterende deel van de RIME-mast te ontvouwen. En daarmee is dit cruciale onderdeel van de JUICE-missie nu klaar voor gebruik. (EE) (Image Credit: ESA/NASA/DLR)

Ook interessant

Bestaan bevestigd van planeet in de ‘verboden zone’ van een witte dwergster

stipmedia

Vroege sterrenstelsels dragen bij aan de ‘nagloed’ van het heelal

stipmedia

Webb-ruimtetelescoop onthult nieuwe details in poollicht Jupiter

stipmedia

Europese ruimtesondes vliegen in nauwkeurige formatie

stipmedia

NASA-satelliet ontdekt röntgen-genererende deeltjes in jets van zwart gat

stipmedia

Metaalrijke soortgenoten werpen licht op oorsprong van planetoïde Kalliope

stipmedia