Contact met ruimtesonde Voyager 2 (tijdelijk) verbroken

Ongeveer een week geleden zonden NASA-technici een reeks commando’s naar de oude ruimtesonde Voyager 2 die er onbedoeld toe leidden dat deze zijn schotelantenne iets van de aarde af richtte.
Als gevolg hiervan is het contact met de ruimtesonde, die inmiddels al bijna een halve eeuw oud is en momenteel bijna 20 miljard kilometer van ons verwijderd is, verbroken. Vooralsnog zijn NASA en de bij de ruimtemissie betrokken wetenschappers nog niet in paniek. In een afgelopen vrijdag gepubliceerde update zegt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie dat Voyager 2 is geprogrammeerd om zijn oriëntatie een paar keer per jaar opnieuw in te stellen om zijn antenne op de aarde gericht te houden. Het is de bedoeling dat dit op 15 oktober weer gebeurt, zodat de communicatie kan worden hervat. De ruimtesondes Voyager 1 en 2, die in 1977 afzonderlijk van elkaar werden gelanceerd waren echte baanbrekers. Nooit eerder had een ruimteschip vier planeten achter elkaar bezocht, zoals de beide Voyagers in de jaren 70 en 80 deden met Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus.
Ondanks hun hoge leeftijd zijn de twee ruimtesondes nadien doorgegaan met verkennen.
Voyager 1, op een afstand van 24 miljard km van de aarde, en Voyager 2 hebben inmiddels allebei het zonnestelsel verlaten en hebben de interstellaire ruimte bereikt.
En al die tijd hebben ze trouw met huis gebeld. (EE)