Superzware zwarte gaten zitten stervorming in zware sterrenstelsels dwars

Nieuw onderzoek, gebaseerd op waarnemingen met de Webb-ruimtetelescoop, suggereert dat superzware zwarte gaten de stervorming in zware sterrenstelsels kunnen platleggen door grote hoeveelheden gas weg te blazen. Meer dan negentig procent van deze ‘galactische wind’ bestaat uit neutraal gas en was daarom bij eerdere onderzoeken vrijwel niet waarneembaar. Het nu gepubliceerde onderzoek levert de eerste directe bevestiging voor het verschijnsel (Nature). Het verschil tussen de nieuwe studie en eerdere onderzoeken is het soort gas dat is waargenomen. Tot nu toe kon alleen geïoniseerd gas worden gedetecteerd, dat warm is, terwijl Webb ook koud neutraal gas kan detecteren. Rebecca Davies van de Swinburne Universiteit gaf leiding aan het Australische team achter deze ontdekking en hielp bij het ontdekken van de krachtige uitstroom van gas uit een enorm sterrenstelsel op een afstand van meer dan tien miljard lichtjaar, dat zeer weinig nieuwe sterren produceert. ‘De uitstroom verwijdert gas in een hoger tempo dan dat het in sterren kan worden omgezet, en dit wijst erop dat de uitstroom waarschijnlijk een zeer grote invloed heeft op de evolutie van het sterrenstelsel,’ aldus Davies. Wanneer de stervorming stilvalt, verandert een sterrenstelsel dat actief sterren vormt, en daardoor kan groeien en veranderen, in een sterrenstelsel dat ‘dood’ en statisch is. Het is dus een ingrijpende gebeurtenis in de levenscyclus van een sterrenstelsel, al begrijpen astronomen de exacte details van dit proces nog steeds niet helemaal. (EE) (Image Credit: NASA)

Ruimtesonde Juno heeft detailrijke opnamen gemaakt van Jupitermaan Europa

ESA en NASA bundelen krachten om Europese ‘rover’ op Mars te laten landen

Planeet ter grootte van de aarde ontdekt bij nabije, koele dwergster

Aandrijving van Europees-Japanse ruimtesonde BepiColombo levert te weinig vermogen

‘Kosmische vlinder’ blijkt een enorme planetenfabriek te zijn

Drie zeer oude sterren ontdekt in de halo van ons Melkwegstelsel