Planetoïde Kamoʻoalewa zou inderdaad weleens een stukje maan kunnen zijn

Een klein internationaal team van planeetwetenschappers, onder leiding van Bin Cheng van de Tsinghua Universiteit in Beijing, China, heeft bewijs gevonden voor de theorie dat de kleine planetoïde Kamo‘oalewa een brokstuk is van de maan (Nature Astronomy). Kamo‘oalewa werd in 2016 ontdekt als onderdeel van een internationale zoektocht naar planetoïden die wellicht ooit in botsing kunnen komen met de aarde. Er werd vastgesteld dat Kamo‘oalewa om de zon cirkelt in een baan die synchroon loopt met de aarde, waardoor het lijkt alsof hij om onze planeet draait. De planetoïde is slechts veertig tot honderd meter groot en draait erg snel rond. Vervolgens vond een ander team in 2021 aanwijzingen dat de samenstelling van Kamo’oalewa vergelijkbaar is met die van gesteenten die op de maan zijn gevonden, wat suggereert dat hij van de maan afkomstig is. Om dit te onderzoeken startten de wetenschappers een uitgebreid onderzoek van de planetoïde en de mogelijke plaatsen op de maan waar deze vandaan kan zijn gekomen. Bin Cheng en zijn team hebben een computermodel gemaakt dat het soort botsing nabootst dat ertoe kan hebben geleid dat een stukje maan ter grootte van Kamo‘oalewa de ruimte in werd geslingerd. Zo konden ze een schatting maken van de waarschijnlijke grootte van de planetoïde die op de maan zou zijn ingeslagen, en van de grootte van de krater die deze zou hebben achtergelaten. Ook stelden de onderzoekers vast dat de inslag hooguit een paar miljoen jaar geleden moet hebben plaatsgevonden, wat het aantal mogelijke inslagkraters verder beperkte. Vervolgens vergeleken ze monsters van maanmateriaal die naar de aarde zijn gebracht met de eigenschappen van een van de meestbelovende kandidaten: de 22 kilometer grote maankrater Giordano Bruno. Daarbij ontdekten ze dat de spectra van de maanmonsters sterke overeenkomsten vertonen met die van Kamo’oalewa, en dat beide sporen van het mineraal pyroxeen bevatten. Of Kamo‘oalewa ook echt een brokstuk van de maan is, zal wellicht snel duidelijk worden. In mei 2025 wordt de Chinese ruimtemissie Tianwen-2 gelanceerd, die een bodemmonster van Kamo‘oalewa naar de aarde moet brengen. (EE) (Image Cedit: (Image Credit: Nature Astronomy (2024). DOI: 10.1038/s41550-024-02258-z)

Zon produceert enkele sterke uitbarstingen: kans op poollicht?

Maanlander Chang’e-6 kan grote verschillen op de maan helpen verklaren