Lattrop

Sterrenwacht Cosmos in Lattrop ligt in het typische Twentse landschap aan het riviertje de Dinkel. Met een planetarium, filmzaal voor multimedia presentaties over sterren en planeten, een expositie en diverse telescopen is dit één van de grootste sterrenwachten van Nederland.

Een bezoek aan de sterrenwacht is voor jong en oud een bijzondere ervaring. Tijdens de rondleiding breng je een bezoek aan het planetarium en het observatorium met de grote telescoop.

In het planetarium krijg je een rondom voorstelling over de actuele sterrenhemel. De sterrenhemel wordt hier geprojecteerd op de binnenkant van een 6 meter grote koepel. Kijk links, rechts, voor en boven je, je zit in dit rondom theater midden in de sterrenhemel! Het planetarium projecteert sterren, maan, planeten, de Melkweg en andere sterrenstelsels op de binnenkant van een grote koepel. Het hele universum is hier te zien.

Het hoogtepunt is natuurlijk het observatorium met de grote computergestuurde telescoop.
Ook bij bewolkt een indrukwekkend instrument. Bij helder weer kijken we overdag met een speciale telescoop naar de Zon. Misschien zijn er wel zonnevlekken te zien. Als het donker is wachten maan, planeten en andere prachtige objecten op je. Vrijwilligers zijn altijd welkom bij Cosmos sterrenwacht Lattrop. Wil je vrijwilliger worden? Bel of mail gerust.

Cosmos Sterrenwacht