Koksijde (België)

Astro-amateur vereniging ‘De Sterrenjutters

Op een winterdag in december 2010 bracht ik een bezoek aan het natuurcentrum “Duinenhuis” in Koksijde. Ik wou een cursus sterrenkunde voor volwassenen organiseren. Na de nodige afspraken gemaakt te hebben met de coördinator van dit centrum bracht ik een bezoek aan het dakterras van dit gebouw. Daar krijg je een uniek uitzicht over de duinen en de zee. Ik vond dit de perfecte locatie voor een sterrenwacht. Diezelfde namiddag stelde ik een dossier op voor het gemeentebestuur van Koksijde. 3 jaar later, in september 2013 kreeg ik groenlicht en mocht ik het nodige materiaal aankopen. Op een koude voormiddag in december werd begonnen aan de bouw. Op 14 januari 2014 werd de sterrenwacht officieel geopend.
Wij willen met deze sterrenwacht de sterrenkunde populariseren en iedereen, jong en oud de mogelijkheid geven om door een telescoop de maan en de grootste planeten te zien.
Dit volledig gratis.
De sterrenwacht is een koepel met een diameter van 2.70. Binnenin staat een Celestron C11 Edge HD telescoop op een Celestron vorkmontering Er kunnen gemakkelijk tot 10 personen tegelijk binnen.
Samen met het bouwen van deze sterrenwacht werd er ook een lokale afdeling van de vereniging voor sterrenkunde opgericht. Ondertussen hebben wij 46 leden. Lidgeld is een luttele € 10,00.

Iedere eerste vrijdag van de maand organiseren wij een voordracht over sterrenkunde, ruimtevaart, weerkunde en aanverwante wetenschappen. Zo hebben wij reeds veel interessante sprekers over de vloer gekregen.

Tijdens de maanden juli en augustus is de sterrenwacht open iedere donderdag vanaf 21:00.
Tijdens de andere maanden is de sterrenwacht open iedere 3de vrijdag van de maand en na de voordracht. Wel alleen bij helder weer. Toegang is gratis.

Voor meer info kijk op onze website of email naar desterrenjutters@gmail.com