Hamont-Achel (België)

Sterrenwacht Noorderkroon

Sterrenkundevereniging Noorderkroon werd opgericht in 1978. De vereniging staat open voor al wie, jong of oud, zich aangetrokken voelt tot de pracht van de sterrenhemel en de geheimen van het heelal en die deze materie graag verder wil doorgronden.

Noorderkroon is aangesloten bij de Vereniging voor Sterrenkunde (VVS) en bestaat uit een klein aantal actieve en een groter aantal ondersteunende leden. De vereniging houdt elke maand een studiebijeenkomst waar alle aspecten van de sterrenkunde op een laagdrempelige manier aan bod kunnen komen. Er wordt ook regelmatig aandacht besteed aan meer aardse onderwerpen als geologie, natuurverschijnselen en andere natuurkundige processen.

Noorderkroon beschikt op “Domein De Bever” in Achel (ver van alle bewoning en daardoor één van de donkerste plekken van de regio) over een eigen sterrenwacht met verenigingslokaal waar elke maand een kijkavond wordt georganiseerd. In de koepel bevindt zich een vaste opstelling met een 150mm refractortelescoop. Daarnaast brengen de leden ook regelmatig hun eigen telescopen mee om waarnemingen te doen van op het grasveld rond de toren. Noorderkroon stelt zijn sterrenwacht regelmatig open voor alle geïnteresseerden, onder meer bij de VVS Sterrenkijkdagen, de Nacht van de Duisternis, de VVS Zonnekijkdag. Ook bij bijzondere sterrenkundige gebeurtenissen als eclipsen, planeetovergangen …

Interesse gewekt? Neem dan een kijkje op noorderkroon-achel.be en neem gerust contact op via die website.

Adres sterrenwacht:
Beverbekerdijk 50,