Europees groen licht voor onderzoek zwaartekrachtgolven vanuit de ruimte en nieuwe Venus-missie

Het Europese ruimteagentschap ESA heeft groen licht gegeven aan twee missies, één om rimpelingen in de ruimtetijd, zogeheten zwaartekrachtgolven, te detecteren en een andere om de geheimen van Venus, de dichtstbijzijnde buurplaneet van de aarde, te onderzoeken. De Laser Interferometer Space Antenna (LISA) zal de eerste missie worden om zwaartekrachtgolven vanuit de ruimte te onderzoeken. De missie bestaat uit drie ruimtesondes die de aarde in haar baan om de zon volgen en daarbij een gelijkzijdige driehoek in de ruimte vormen, met zijden van 2,5 miljoen kilometer lang. Door met behulp van laserbundels heel nauwkeurig de afstanden tussen de ruimtesondes te meten, is het mogelijk om passerende zwaartekrachtgolven te detecteren. Zwaartekrachtgolven ontstaan door catastrofale gebeurtenissen in de ruimte, zoals botsingen tussen zwarte gaten, en gaan vrijwel ongehinderd met de lichtsnelheid door alles en iedereen heen. Als alles volgens plan verloopt, zal de LISA-missie in 2035 worden gelanceerd. De ruimtemissie naar Venus, EnVision geheten, zal al vier jaar eerder vertrekken. EnVision moet meer inzicht geven in de geschiedenis, de geologische activiteit en het klimaat van deze helse planeet. Het wordt de eerste ruimtemissie die met behulp van radartechnologie direct onder het oppervlak Venus gaat kijken. Het lot van beide ruimtemissies is verbonden met dat van de nieuwe Europese draagraket Ariane 6 die, na jarenlang uitstel, pas komende zomer haar eerste vlucht zal maken. (EE) (Image Credit: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA)