Dordrecht

Sterrenwacht Mercurius in Dordrecht is een expositie- en informatiecentrum voor ruimtevaart, weer- en sterrenkunde. Het team van Mercurius bestaat uit enthousiaste medewerkers en vrijwilligers, die hun passie graag delen met het bezoekende publiek. Vanuit onze educatieve volkssterrenwacht worden er over verschillende onderwerpen regelmatig cursussen en thema-avonden verzorgd voor jong en oud.

Onder begeleiding van personeel kan er bij  helder weer door onze Carl-Zeiss telescoop worden gekeken. Wij verzorgen rondleidingen door onze expositieruimte en vertellen graag over bijvoorbeeld onze mooie meteorietencollectie, de planeten, of ons schaalmodel van het ISS (schaal 1 op 50).

Op speciale dagen zoals telescoopdagen, een maan/zonsverduistering of kometen en meteorenregens kan het best druk zijn. Wij proberen iedereen te woord te staan en plaatsen diverse telescopen op het terras. Dit geldt ook voor de Landelijke Sterrenkijkdagen, Landelijke Zonnekijkdag, On The Moon Again, en het Weekend van de Wetenschap.

Erik Blokland