Thema: Botsende sterrenstelsels Korte raketvlucht moet zonneraadsels helpen oplossen  Kosmische ‘lens’ biedt zicht op het jonge heelal

Thema: Botsende sterrenstelsels

Bestel nu het juninummer van Zenit.

Bestel

Korte raketvlucht moet zonneraadsels helpen oplossen

Kosmische ‘lens’ biedt zicht op het jonge heelal

Bestel de Sterrengids 2017 direct in de webshop

Bezoek ook sterrengids.nl voor de gratis aanvullende informatie.

Klik hier
  • Nieuwe supernova gespot in NGC 6946

Sn NGC 6945 Gianluca animationPatrick Wiggins, een amateur uit Utah ontdekte een heldere supernova in the spiraalvormige melkweg in Cygnus NGC 6946. Het is de tiende supernova die in de afgelopen eeuw gevonden is in deze explosie-rijke melkweg. Voor Wiggins was dit al de derde ontdekking van een supernova die hij op zijn naam kan schrijven.

• Wispelturige ster speelt weer op

nieuws 39555‘Tabby’s ster’ – de meest spraakmakende veranderlijke ster van de afgelopen jaren – roert zich weer eens. Sinds vrijdag (19 mei) vertoont de helderheid van de ster weer een duidelijke afname. Astronomen twitteren er inmiddels al lustig op los om zoveel mogelijk telescopen op de wispelturige ster, die officieel KIC 8462852 heet, te kunnen richten. KIC 8462852 is een onooglijke ster in het sterrenbeeld Zwaan, op 1300 lichtjaar van de aarde. In 2015 merkte een team van astronomen,

• Topografische geschiedenis van Saturnusmaan Titan lijkt op die van Mars

nieuws 39551Onderzoek door Amerikaanse geologen wijst erop dat Titan, de grootste maan van de planeet Saturnus, in topografisch opzicht meer weg heeft van de planeet Mars lijkt dan van de aarde. Dat komt waarschijnlijk door het ontbreken van platentektoniek (Science, 19 mei). Het landschap van Titan, de grootste maan van de planeet Saturnus, ziet er op het eerste gezicht vertrouwd uit. Er zijn wolken, het regent zo nu en dan, en er zijn rivieren die uitmonden in meren en zeeën. In dat opzicht doet Titan denken aan de aarde, al bestaan de regen en het rivierwater uit vloeibare methaan in plaats van water. De geologen hebben dit rivierenstelsel in kaart gebracht, en vergeleken met de (vroegere) rivierenstelsels op aarde en de inmiddels opgedroogde planeet Mars. Voor alledrie is nagegaan in welke richting elke rivier lijkt (of leek) te stromen.

zenit nieuwsbrief004n

bnster up jan

advertentie juni

29
mei

Gelderland, Publiekssterrenwacht Corona Borealis

Breulylaan 3, Zevenaar
www.coronaborealis.nl
29 mei, bijeenkomst werkgroep astrofotografie,
20:30 uur.
02

Bussloo, Volkssterrenwacht Bussloo

Bussloo, Volkssterrenwacht Bussloo 2 Juni, Alex Scholten: De aarde vanuit de ruimte, 20:00uur. 9 juni, Christiaan Schriks: Zwaartekracht, 20:00 uur. 16 juni, drs. Christiaan Brinkerink: BlackHoleCam, een foto van een zwart gat, 20:00 uur. Bussloselaan 4, 7383 PR Bussloo www.volkssterrenwachtbussloo.nl

02

Vinkel-Heesch, Sterrenwacht Halley

Vinkel-Heesch, Sterrenwacht Halley 2 juni, Publieksavond, 21:00 uur. 11 juni, Publieksmiddag met als thema de zon, 14 t/m 16 uur. 16 juni, Publieksavond, 21:00 uur. 25 juni, Publieksmiddag met als thema de zon en een boekenmarkt, 14 t/m 16 uur. Halleyweg 1, 5383 KT Heesch/Vinkel www.sterrenwachthalley.nl

04

‘s Graveland, KNVWS Gooi en Vechtstreek

‘s Graveland, KNVWS Gooi en Vechtstreek 4 juni, Zonnekijkdag, 14 t/m 16 uur. 11 juni, Sterrenkijkavond, 22 t/m 01 uur. Noordereinde 54e 1243JJ ‘s-Graveland www.knvwshetgooi.nl

07

Breda, KNVWS West-Brabant

7 juni, R. Wielinga: Dreiging uit de ruimte, 20:00 uur. 11 juni, Lentefair en zonnekijkdag, 11 t/m 17 uur. Wolfslaardreef 95, 4834 SN Breda www.knvws-west-brabant.nl

tipvanderedactie

TIP VAN ONZE REDACTIE!

003Ons zonnestelsel bestaat uit de zon, acht planeten, minstens vijf dwergplaneten, ongeveer 140 manen en verder talloze planetoïden, kometen en transneptunische objecten. (NASA)

We houden van onze lijstjes van verschillende hemelobjecten: planeten, dwergplaneten, planetoïden, meteorieten, exoplaneten. Probeer eens een lijstje te maken van de verschillende soorten landschapsvormen en landschapsvormende processen die we op de verschillende (dwerg)planeten en manen aantreffen. Wat valt dan op? In vergelijking met de veel kleinere dwergplaneet Pluto oogt Mercurius saai, en is onze eigen maan een stuk eentoniger dan het exotisch gekleurde landschap van de jupitermaan Io. De plek van een hemellichaam in het zonnestelsel en zijn afmeting geeft op voorhand geen garanties voor de complexiteit van het landschap dat je er kunt aantreffen. De diversiteit van landschapsvormen staat ook wel te boek als de geodiversiteit. Op aarde gebruiken we die term veelvuldig om de ruimtelijke variaties in landschappen, landschapsvormende processen en bodemsamenstelling te kunnen duiden.

Maan

Eerste Kwartier                1 juni                    14.42 uur
Volle Maan                        9 juni                    14.10 uur
Laatste Kwartier               17 juni                  13.33 uur
Nieuwe Maan                   24 juni                  04.31 uur

Planeten

Mercurius laat zich deze maand niet zien. Op 21 juni is de planeet in bovenconjunctie met de zon. Mercurius trekt in juni door de sterrenbeelden Ram, Stier en Tweelingen.

Venus wordt steeds beter zichtbaar aan de oostelijke ochtendhemel. De lijn Venus-zon maakt geleidelijk een steeds grotere hoek met de horizon, en daardoor komt de planeet hoger aan de hemel. Op 3 juni bereikt de planeet haar grootste westelijke elongatie. Vanaf 19 juni komt de planeet meer dan twee uren vóór de zon op. Op 20 en 21 juni is de ‘Morgenster’ in gezelschap van de smalle maansikkel. Venus trekt deze maand door de sterrenbeelden Vissen, Walvis, Ram en Stier.

icon-nieuws

STERRENKIDS

Ben je geïnteresseerd in sterrenkunde?

Kijk je wel eens naar de maan, de zon of de sterren? Als je nieuwsgierig bent wil je waarschijnlijk veel weten over de sterren en het heelal. Want hoe ver staat de zon eigenlijk bij ons vandaan en wat is de Melkweg precies?
Lees snel verder, dan ben jij straks misschien wel de slimste van de klas.

Veel leesplezier bij Sterrenkids!

icon-nieuwesterrengids

HOOGTEPUNTEN UIT HET NIEUWE NUMMER

Botsende sterrenstelsels in Stephans Kwintet

Zenit62017 003Het Kwintet van Stephan, beter bekend onder de Engelse naam ‘Stephan’s Quintet’ (SQ), is een van de honderd compacte groeperingen van sterrenstelsels in het ‘nabije’ heelal die de Canadese astronoom Paul Hickson in 1982 in zijn catalogus heeft opgenomen. Het Kwintet is daarom ook bekend als Hickson 92. Veel amateurs denken dat het buiten bereik van hun telescoop valt. En inderdaad, de stelsels van dit Kwintet zijn lichtzwak (in de orde van magnitude +13), maar omdat hun schijnbare omvang klein is (een boogminuut of minder), zijn ze toch al met middelgrote instrumenten te zien. leesverder

Colliding Galaxies: simuleer zelf botsingen!

Zenit62017 002De simulaties van Alar en Juri Toomre toonden in de jaren 1970 duidelijk aan dat botsingen en interacties tussen sterrenstelsels de vreemde vormen van heel wat stelsels kunnen verklaren. Zij verrichtten hun simulaties met de grootste wetenschappelijke computers die ze in die dagen ter beschikking hadden. Vandaag kan men dergelijke simulaties gemakkelijk laten draaien op een eenvoudige PC. leesverder

Interactie tussen stelsels

Zenit62017 001Edwin Hubble (1889 – 1953) toonde in de jaren 1920 aan dat een groot aantal nevelachtige objecten in feite verafgelegen sterrenstelsels zijn, verspreid door het zichtbare heelal. De verdere studie van sterrenstelsels in de daarop volgende jaren bracht steeds meer exemplaren met afwijkende vormen aan het licht. Zo waren er spiraalstelsels waarvan de schijf was ‘kromgetrokken’ of die onverwacht lange spiraalarmen bleken te hebben. In de jaren 1950 viel het Fritz Zwicky (1898 – 1974) op dat sommige vervormde sterrenstelsels aan de hemel dicht bij elkaar stonden. In 1959 publiceerden de Russische sterrenkundigen Vorontsov en Velyaminov de Atlas and Catalog of Interacting Galaxies.   leesverder

icon-facebook

LIKE ONS OP FACEBOOK!

Staat jouw foto straks op Zenitonline.nl?

Als amateur-astronoom maak je soms mooie foto’s van het weer of verschijnselen aan de hemel. Zou je het leuk vinden om jouw foto op Zenit online terug te zien? Stuur je foto, voorzien van wat gegevens over de locatie van de foto en uitleg over wat we zien aan info@zenitonline.nl
Het staat de redactie vrij om een foto naar eigen goeddunken te plaatsen en deze weer te verwijderen.
Wij zijn niet aansprakelijk voor de rechten van het geplaatste materiaal.

icon-amateurs

AMATEURS ACTIEF

Staf Geens

Staf Geens

Staf Geens nam ruim de tijd om deze fraaie opname van de gas- en stofrijke omgeving van Antares, de hoofdster van de Schorpioen, te maken. Zij kwam tot stand gedurende drie opeenvolgende vakanties op La Palma door een Canon EOS 60Da met een EF 70-300 f/4-5.6L, stand 70 f/5 en ISO 3200. Om de nevels er goed op te krijgen gebruikte Stan een Astronomik CLS-CCD filter. De verschillende beelden werden in Photoshop bewerkt en tot één opname samengevoegd.

De Rosettenevel van Ferry Zijp en Teus Tukker

De Rosettenevel van Ferry Zijp en Teus Tukker

Deze prachtige opname van de Rosettenevel is van Ferry Zijp en Teus Tukker, gemaakt op 19 en 21 januari 2017. Locatie was de achtertuin van Ferry in Nuenen, onder de lichtvervuiling van Eindhoven. Zij gebruikten een 80 mm f/6 WO Megrez Apo-refractor met field flattener en een SBIG8300 monochrome camera met smalbandfilters voor H-alfa, OIII en SII. De beelden zijn daarna samengevoegd in de ‘Hubble-palet’-kleurstelling. De totale belichting door de drie filters was 6 uur en 40 minuten!

De Rosettenevel Hans Goertz

De Rosettenevel Hans Goertz

Ook Hans Goertz nam de Rosettenevel onder de loep, met eenvoudigere apparatuur maar wel onder de donkere hemel op de Gornergrat in Zwitserland, op 30 september 2016. Gegevens: Canon EOS 60D, f/2, 135 mm. 30 seconden belicht bij ISO 800. Op deze opname is goed te zien dat de Rosettenevel midden in de (winter)Melkweg ligt.

De gordel van Orion van Hans Goertz

De gordel van Orion van Hans Goertz

Fraaie overzichtsopname van Hans Goertz van de gordel van Orion met omgeving. De gegevens zijn hetzelfde als die van de Rosettenevel. De grote en kleine Orionnevel (onderaan) en de Paardenkopnevel nabij Zeta Orionis (Alnitak, de ster linksonder in de gordel van Orion) staan er mooi op. Meteen links van Alnitak de Vlamnevel.

De Lagunenevel van Marco Langbroek

De Lagunenevel van Marco Langbroek

Marco Langbroek reisde begin mei 2016 af naar Boénat in de Auvergne, Frankrijk, waar de hemel ook op lagere hoogte nog mooi donker is. Mee in de reisbagage ging de 15 cm Celestron C6 Schmidt-Cassegrain. Deze opname van de Lagunenevel (M8) in de Boogschutter, gemaakt in de nacht van 4 op 5 mei 2016, is een stack van 77 opnamen, ieder 15 seconden belicht bij ISO 3200. Omdat de opstelling van Marco geen autoguider heeft, hield hij de belichtingen per opname relatief kort. Verder gebruikte hij een Canon EOS 60D en een F/6,3 reducer.

icon-nieuws