Thema: Zwaartekrachtsgolven Reuzensterrenstelsels voeden zich met koud kosmisch gas Progress ruimteschip verbrand Mexicaanse boormonsters laten zien hoe de grootste kraters ontstaan

Thema: Zwaartekrachtsgolven

Bestel nu het decembernummer van Zenit.

Bestel

Reuzensterrenstelsels voeden zich met koud kosmisch gas

Progress ruimteschip verbrand

Mexicaanse boormonsters laten zien hoe de grootste kraters ontstaan

Bestel de Sterrengids 2017 direct in de webshop

Bezoek ook sterrengids.nl voor de gratis aanvullende informatie.

Klik hier
  • Europese Marsmissie krijgt groen licht

nieuws 390022 december 2016
    Ondanks het mislukken van de landing van Marslander Schiaparelli heeft de Europese missie ExoMars 2020 groen licht gekregen. Dat heeft het Europese ruimteagentschap ESA vandaag bekendgemaakt na afloop van de bijeenkomst van ministers van zijn 22 lidstaten, waarbij de budgetten voor de komende jaren werden vastgesteld. In het kader van ExoMars 2020 zal een mobiele verkenner op het oppervlak van Mars worden neergezet. ESA haalde bij elkaar ruim 10 miljard euro binnen, bedoeld voor een heel scala aan project. Dat is wel bijna een miljard minder dan was aangevraagd, maar voor de Marsmissie heeft dat geen gevolgen.

• Progress ruimteschip verbrand

progress52 december 2016
    Gisteren, op 1 december lanceerde de Russische ruimteorganisatie Roscosmos de onbemande Progress vanuit Kazachstan. De lancering leek moeiteloos te verlopen, tot de derde rakettrap ontbranden moest. Verwarring ontstond in de ruimtebasis, toen signalen leken aan te geven dat er iets mis ging. Kort hierna verloren de Russen het contact met de Progress.

De Progress was onderweg naar ISS met 2,5 ton aan voorraden en en voedsel voor de astronauten van het ruimtestation. Op dit moment zijn er drie Russen, twee Amerikanen en een Fransman in de ISS aanwezig die op 400 kilometer hoogte hun ronde om de aarde vliegen.

• Reuzensterrenstelsels voeden zich met koud kosmisch gas

Reuzensterrenstelsels1 december 2016
    De grootste sterrenstelsels in ons heelal halen ‘voedsel’ uit kosmische oceanen van koud gas en groeien zo nog verder. Dat vermoedt een internationaal team van wetenschappers met daarin twee Leidse sterrenkundigen op basis van uitgebreide waarnemingen aan het Spinnenwebstelsel (Science, 2 december). Een internationaal team van astronomen, onder wie George Miley en Huub Röttgering van de Universiteit Leiden, hebben radiotelescopen in Australië en de VS op het Spinnenwebstelsel gericht. Dat is een enorm sterrenstelsel op ongeveer tien miljard lichtjaar van onze Melkweg.

schrijfjeinv4

bestellenv2

losnummerxx

07
Zwaartekrachtgolven.
Eemsmond 7 december, J.V. (Joris) van Heijningen, MSc.: Zwaartekrachtgolven. Restaurant Nefertari, Wijkstraat 68, Appingedam, 19.30 uur.
Waar: Restaurant Nefertari, Wijkstraat 68, Appingedam,

08
dec
dr. Marcel Haas: Op jacht naar het verste melkwegstelsel.
Triangulum 8 december, dr. Marcel Haas: Op jacht naar het verste melkwegstelsel. Multifunctioneel centrum het Kristal, Distelvlinderlaan 200, Apeldoorn, 19.30 uur.
Waar: Multifunctioneel centrum het Kristal, Distelvlinderlaan 200, Apeldoorn

08
dec
Gooi en Vechtstreek 8 december, dr. Henk de Bruin: Spectaculaire vooruitgang weersverwachtingen, een relaas van een stille revolutie. Bezoekerscentrum van Natuurmonumenten, Noordereinde 54-E, ’s-Gr...Waar: Bezoekerscentrum van Natuurmonumenten, Noordereinde 54-E, ’s-Graveland,

09
De Ster van Bethlehem.
Den Helder 9 december, Dr. Rob H. van Gent: De Ster van Bethlehem. Cees Buining Sterrenwacht, Perenhout 12, Julianadorp, 19.30 uurWaar: Cees Buining Sterrenwacht, Perenhout 12, Julianadorp,

091De grootste planeet van het zonnestelsel, Jupiter, krijgt weer bezoek. De NASA-sonde Juno is er nu na een reis van vijf jaar bijna gearriveerd. Op 4 juli moet de sonde in een langgerekte baan om de reuzenplaneet komen. Het is dan de tweede keer dat Jupiter langdurig bezoek krijgt van een planeetverkenner.

Door George Beekman
Leesverder

December

Maan

Eerste Kwartier                7 december       10.03 uur
Volle Maan                       14 december     1.06 uur
Laatste Kwartier              21 december     2.56 uur
Nieuwe Maan                  29 december     7.53 uur

Planeten

Mercurius bereikt op 11 december zijn grootste avond-elongatie. Van 5 tot 22 december is de planeet goed waarneembaar – kort na zonsondergang, laag in het zuidwesten. Hij gaat meer dan een uur na de zon onder. Verwar hem niet met de veel helderdere planeet Venus, die verder van de zon staat. Mercurius bevindt zich in het sterrenbeeld Boogschutter.

Hoi,

Kijk je wel eens naar de maan, de zon of de sterren? Als je nieuwsgierig bent wil je waarschijnlijk veel weten over de sterren en het heelal. Want hoe ver staat de zon eigenlijk bij ons vandaan en wat is de melkweg precies?
Lees snel verder, dan ben jij straks misschien wel de slimste van de klas.

Veel lees plezier bij Sterrenkids! Lees verder

Zwaartekrachtsgolven meten in de ruimte: LISA

LisaWelke golflengte of frequentie zwaartekrachtsgolven hebben, wordt bepaald door de aard van de bronnen waardoor ze worden opgewekt. Detectoren op aarde kunnen de korte golven registreren, maar voor de lange golven van bijvoorbeeld samensmeltende superzware zwarte gaten zijn satellieten in de ruimte nodig. Daarom werkt Europa aan de ambitieuze LISA-missie. Lees verder

Advanced Virgo: de eerste stap naar een wereldwijd netwerk van zwaartekrachtsgolfdetectoren

zkgdDe laserinterferometers die worden gebruikt voor de detectie van zwaartekrachtsgolven zijn de meest gevoelige instrumenten voor afstandsmetingen die ooit werden gebouwd. Dat betekent ook dat ze onderhevig zijn aan allerlei bronnen van ruis die in dit geval grote obstakels vormen als ze niet worden onderdrukt. In dit artikel zullen we het onder meer hebben over het werkingsprincipe van Advanced Virgo en gelijkaardige zwaartekrachtsgolfdetectoren, en technieken voor het opvoeren van de gevoeligheid en het wegwerken van ruis die nodig zijn om minuscule trillingen van de ruimtetijd te kunnen waarnemen. Leesverder

Einstein Telescope: een observatorium voor zwaartekrachtsgolven

einsteintelescopeEinstein Telescope (ET) is een nieuw infrastructuurproject dat Europa aan het front van de meest veelbelovende wetenschappelijke ontwikkelingen zal brengen. Dit observatorium voor zwaartekrachtsgolven is het ultieme instrument in onze zoektocht om de oorsprong en evolutie van het heelal te begrijpen. Zwaartekracht is de minst begrepen fundamentele natuurkracht en de recent ontdekte zwaartekrachtsgolven [1,2] bieden een nieuw en innovatief perspectief voor de natuurkunde, astronomie, astrofysica en kosmologie. Wij onderzoeken of Einstein Telescope in Nederland kan worden gerealiseerd. Lees verder

icon-facebookLIKE ONS OP FACEBOOK!

Staat jouw foto straks op Zenit online?

Als amateur-astronoom maak je soms mooie foto’s van het weer of verschijnselen aan de hemel. Zou je het leuk vinden om jouw foto op Zenit online terug te zien? Stuur je foto, voorzien van wat gegevens over de locatie van de foto en uitleg over wat we zien aan info@zenitonline.nl
Het staat de redactie vrij om een foto naar eigen goeddunken te plaatsen en deze weer te verwijderen.
Wij zijn niet aansprakelijk voor de rechten van het geplaatste materiaal.

Leo Aerts fotografeerde dit fenomeen op 13 oktober 2016

Leo Aerts fotografeerde dit fenomeen op 13 oktober 2016

De ondergaande zon kan soms ovaalvormig zijn en de vorm van de Griekse letter omega (Ω) aannemen. Leo Aerts fotografeerde dit fenomeen op 13 oktober 2016. Net als de groene flits ontstaat de ovale vorm van de ondergaande (of opkomende zon) door de afbuiging van het licht in de atmosfeer. Het licht van de onderkant van de zon legt een langere weg door de dampkring af dan dat van de bovenkant en wordt sterker afgebogen, waardoor de onderste zonnerand als het ware iets opgetild wordt ten opzichte van de bovenste rand. De uitstulping aan de onderkant, verantwoordelijk voor de omegavorm, is het gevolg van de afbuiging van het licht naar boven door een warmere luchtlaag vlak boven het aardoppervlak. Het licht van de onderste rand van de zon bereikt ons daardoor langs twee wegen: rechtstreeks en, gespiegeld, via de warme luchtlaag. De gegevens zijn hetzelfde als die bij de groene flits.
46

Meteoren zijn op zich geen zeldzame hemelverschijnselen.

Amateurs actief
Meteoren zijn op zich geen zeldzame hemelverschijnselen.

Meteoren zijn op zich geen zeldzame hemelverschijnselen. Maar het lukt lang niet altijd om er twee vast te leggen op een opname met een belichtingstijd van 15 seconden. Joop Hubers uit Lichtenvoorde fotografeerde deze twee Perseïden op 13 augustus 2016 met zijn Canon 60D en 10-22 mm lens. Brandpunt 10 mm en ISO 800.

Amateurs actief

Helaas is het zodiakaal licht in onze contreien door de lichtvervuiling niet meer waarneembaar, wellicht met uitzondering van de Waddeneilanden. Deze opname van Staf Geens kwam dan ook tot stand op La Palma (Canarische Eilanden), waar je het verschijnsel van januari tot april goed kunt zien aan de avondhemel. Het zodiakaal licht ontstaat door verstrooiing van zonlicht aan interplanetaire stofdeeltjes in het eclipticavlak. Het stof is afkomstig van kometen. De opname is op 22 maart 2014 gemaakt met een Canon 60Da en een EF-S 10-22 mm f3.5-4.5. @ 10 mm f4, 5× 30 sec. belicht. Isolatie 6400

Het is een hele toer om de Carinanevel,

Het is een hele toer om de Carinanevel,

Het is een hele toer om de Carinanevel, in het gelijknamige zuidelijke sterrenbeeld (Declinatie -59° 52’), vanaf het noordelijk halfrond waar te nemen. Staf Geens lukte dat op 16 maart 2016 vanaf een 2300 meter hoge berg op La Palma. De Carinanevel komt daar maar net boven de horizon, zodat Staf hem maar gedurende een korte periode kon fotograferen. Gegevens: Canon 60Da met een EF 70-300mm f4-5.6L lens op stand 135 f5. Belichting: 5× 90 sec. zonder filter en 12× 180 sec. met Astronomik cls ccd-filter om de rode nevels beter vast te leggen.

icon-nieuwesterrengids ZENIT INKIJKEN