Thema: Visueel waarnemen Ruisloze supergeleidende detectoren om buitenaards leven op te sporen De geschiedenis van drie stellaire steden

Thema: Visueel waarnemen

Bestel nu het juli/augustus nummer van Zenit.

Sterrenkijken vanuit de achtertuin, Visuele indrukken van de Melkweg, Bouwen aan ‘s werelds grootste sextant
Bestel

Ruisloze supergeleidende detectoren om buitenaards leven op te sporen

De geschiedenis van drie stellaire steden

Bestel de Sterrengids 2017 direct in de webshop

Bezoek ook sterrengids.nl voor de gratis aanvullende informatie.

Klik hier
  • 28 juli 2017 • Ruisloze supergeleidende detectoren om buitenaards leven op te sporen

nieuws 39695SRON-onderzoeker Pieter de Visser krijgt van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Veni-beurs van 250.000 euro voor de ontwikkeling van een nieuw type detector om exoplaneten te onderzoeken op onder meer de aanwezigheid van leven of de bouwstenen daarvoor. De gevoelige en efficiënte detector kan uit het zeer zwakke schijnsel van aardachtige exoplaneten, elk afzonderlijk lichtdeeltje (foton) detecteren én daar meteen de energie van meten. Dat laatste maakt dat je een spectrum van de atmosfeer van de exoplaneet kan verkrijgen.

• 27 juli 2017 • Stervorming in Orion-sterrenhoop ging in drie stappen

nieuws 39687Aan de hand van nieuwe waarnemingen met de Europese VLT Survey Telescope (VST) hebben astronomen drie verschillende populaties van ‘babysterren’ ontdekt in de Orionnevel. Dat suggereert dat de vorming van sterren in dit stervormingsgebied schoksgewijs verloopt. De VST-gegevens zijn gebruikt om nauwkeurige metingen te kunnen doen van de helderheden en kleuren van alle sterren van de sterrenhoop in het hart van de Orionnevel.

• 27 juli 2017 • Melkweg bestaat voor de helft uit extragalactische materie

nieuws 39692Britse astrofysici hebben ontdekt dat, anders dan doorgaans wordt aangenomen, misschien wel de helft van alle materie in onze Melkweg afkomstig is van andere sterrenstelsels. Dat blijkt uit omvangrijke computersimulaties, waarvan de resultaten vandaag in de Monthly Notices of the Royal Astronomical Society zijn gepubliceerd. De simulaties laten zien dat de aanzienlijke hoeveelheden gas die bij supernova-explosies de ruimte in worden geblazen in een soort galactische wind resulteren. Deze uitstoot van atomen heeft tot gevolg dat sterrenstelsels onderling materie uitwisselen.

zenit nieuwsbrief004n

bnster up jan

advertentie juli up

13
sept

Sterrenkunde van Rob Walrecht

Op 13 september start mijn cursus ‘Leer het heelal begrijpen’, in Amersfoort. Zie het persbericht.

Het wordt, met tien )plus twee!) lessen, de meest uitgebreide die ik ooit gaf! In al mijn werk richt ik mij altijd in het bijzonder op het overbrengen van begrip van het heelal, begrip van afstanden, grootten, processen, enz. Voor dat doel gebruik ik een collectie van unieke schaalmodellen, honderden eigen illustraties en eigen cursusmateriaal.

Het wordt best spannend om voldoende cursisten te krijgen… maar ik heb er alle vertrouwen in! Deze cursus is voor mij té leuk om niet te geven.

Zie voor meer informatie: www.walrecht.nl/nl/nieuws/cursus-sterrenkunde-najaar-2017.

Voor vrij te gebruiken beeldmateriaal: www.walrecht.nl/nl/nieuws/cursus-sterrenkunde-najaar-2017/beschikbaar-beeldmateriaal

tipvanderedactie

TIP VAN ONZE REDACTIE!

003Ons zonnestelsel bestaat uit de zon, acht planeten, minstens vijf dwergplaneten, ongeveer 140 manen en verder talloze planetoïden, kometen en transneptunische objecten. (NASA)

We houden van onze lijstjes van verschillende hemelobjecten: planeten, dwergplaneten, planetoïden, meteorieten, exoplaneten. Probeer eens een lijstje te maken van de verschillende soorten landschapsvormen en landschapsvormende processen die we op de verschillende (dwerg)planeten en manen aantreffen. Wat valt dan op? In vergelijking met de veel kleinere dwergplaneet Pluto oogt Mercurius saai, en is onze eigen maan een stuk eentoniger dan het exotisch gekleurde landschap van de jupitermaan Io. De plek van een hemellichaam in het zonnestelsel en zijn afmeting geeft op voorhand geen garanties voor de complexiteit van het landschap dat je er kunt aantreffen. De diversiteit van landschapsvormen staat ook wel te boek als de geodiversiteit. Op aarde gebruiken we die term veelvuldig om de ruimtelijke variaties in landschappen, landschapsvormende processen en bodemsamenstelling te kunnen duiden.

Augustus

Maan

Eerste Kwartier    29 aug10.13 uur

Volle Maan            7 aug 20.11 uur

Laatste Kwartier 15 aug 03.15 uur

Nieuwe Maan     21 aug 20.30 uur

Planeten

Mercurius is op 26 augustus in benedenconjunctie met de zon. Deze maand is de planeet daarom niet zichtbaar. De planeet bevindt zich in het grensgebied van de sterrenbeelden Leeuw en Sextant.

icon-nieuws

STERRENKIDS

Ben je geïnteresseerd in sterrenkunde?

Kijk je wel eens naar de maan, de zon of de sterren? Als je nieuwsgierig bent wil je waarschijnlijk veel weten over de sterren en het heelal. Want hoe ver staat de zon eigenlijk bij ons vandaan en wat is de Melkweg precies?
Lees snel verder, dan ben jij straks misschien wel de slimste van de klas.

Veel leesplezier bij Sterrenkids!

icon-nieuwesterrengids

HOOGTEPUNTEN UIT HET NIEUWE NUMMER

Visuele indrukken van de Melkweg 2 - Van Cepheus tot de Schorpioen

Zenit 22Na het kiezen van een donkere waarneemplek en andere voorbereidingen, kan onze verkenningstocht langs de Melkweg beginnen. We beperken onze bespreking tot de zomermelkweg. Uitputtend is de nu volgende beschrijving zeker niet, want ik ben nog lang niet klaar met mijn Melkwegverkenningen.
Door Servé Vaessen

Visuele indrukken van de Melkweg 1 - Voorbereidingen

Zenit 18In de jacht naar fraaie deepsky-objecten zoals lichtende gasnevels en sterrenhopen wordt het – volgens sommigen – allermooiste hemelobject wel eens over het hoofd gezien: de Melkweg. Vooral in heldere zomernachten valt vanuit een donkere plek een zwakke lichtgloed op, afgewisseld met donkere en soms grillig gevormde vlekken, die als een gordel de hele hemel omspant. Dankzij de grote detailrijkdom in combinatie met de enorme uitgestrektheid raak je op de Melkweg nooit uitgekeken. Eerst bespreken we wat er zoal komt kijken bij het observeren van de Melkweg vanaf een donkere waarneemplek. Een tweede artikel voert langs de highlights van de zomermelkweg.
Door Servé Vaessen

Waarnemen onder een donkere hemel: ervaringen in Midden- en Zuid-Frankrijk

Zenit 26Voor het goed kunnen waarnemen van lichtzwakke deepsky-objecten is de belangrijkste factor een donkere hemel. Toen ik van plan was een 50 cm telescoop te bouwen, besloot ik dan ook tegelijk om een bestelauto aan te schaffen, zodat ik die grote spiegel ook optimaal zou kunnen benutten op donkere waarneemlocaties. Ondertussen heb ik tussen zomer 2001 en lente 2016 welgeteld zesentwintig perioden waargenomen in Midden- en Zuid-Frankrijk op meer dan tien verschillende waarneemplaatsen. Hieronder een bespreking van de meeste van deze locaties, maar eerst enkele criteria om te bepalen wat een goede waarneemplek nu eigenlijk is.
Door Jan van Gastel

icon-facebook

LIKE ONS OP FACEBOOK!

Staat jouw foto straks op Zenitonline.nl?

Als amateur-astronoom maak je soms mooie foto’s van het weer of verschijnselen aan de hemel. Zou je het leuk vinden om jouw foto op Zenit online terug te zien? Stuur je foto, voorzien van wat gegevens over de locatie van de foto en uitleg over wat we zien aan info@zenitonline.nl
Het staat de redactie vrij om een foto naar eigen goeddunken te plaatsen en deze weer te verwijderen.
Wij zijn niet aansprakelijk voor de rechten van het geplaatste materiaal.

icon-amateurs

AMATEURS ACTIEF

Komeet C/2015 V2 (Johnson)

Amateurs actief
Komeet C/2015 V2 (Johnson)

Komeet C/2015 V2 (Johnson) is vanaf april een mooie verschijning aan de  ochtend- en avondhemel, en doorliep op 12 juni het perihelium van zijn baan. De meest gunstige verschijning was rond 22 mei, toen de komeet een helderheid bereikte van magnitude +7,2. Jan Brandt fotografeerde de staartster in de nacht van 21 op 22 mei vanuit de Dordtse Biesbosch met zijn 20 cm f/6 Newtontelescoop en een Canon 1000D op een EQ6-montering. De opname is een stack van 5 subs van elk 5 minuten belichtingstijd. Het volgen gebeurde nog ouderwets met de hand door een 67 mm ‘volgNewton’, voorzien van een verlicht kruisdraadoculair. In de kleine drie kwartier die het maken van de opnamen vergde verplaatste komeet Johnson zich merkbaar aan de hemel. In de nabewerking verwijderde Jan dit effect met Deep Sky Stacker en Photoshop, waarbij hij ook gebruik maakte van 2 dark frames en 14 flatfields. Komeet Johnson is nog tot in juli zichtbaar.

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus is een van de mooiste open sterrenhopen aan de hemel, zowel voor de verrekijker als de fotocamera. Hans Goertz fotografeerde het tweetal op 29 september 2016 vanuit de Gornergrat in Zwitserland. Deze jonge sterrenhopen, niet ouder dan 13 miljoen jaar, worden gedomineerd door blauwe, hete sterren, maar op de foto is te zien dat de zwaarste en snelst evoluerende sterren al het rode (super)reuzenstadium bereikt hebben. Gegevens: Canon EOS 60D op Vixen Polarie-volgmechanisme, f/2, 135 mm, 30 sec. belicht bij ISO 400.

De bolvormige sterrenhoop M22

De bolvormige sterrenhoop M22

Vanwege zijn zuidelijke positie is de bolvormige sterrenhoop M22 in het sterrenbeeld Boogschutter vanuit onze contreien minder goed zichtbaar, maar in Frankrijk lukt dat een stuk beter. Jo Smeets fotografeerde het object op 26 september 2016 vanuit St. Amand de Coly in de Dordogne met zijn Skywatcher Esprit 120 mm, een Canon EOS 70D en een Riccardi reducer 0,75, F5,25, 90 sec. belicht bij ISO 1600. Het oranje object rechtsonder M22 is de rode reuzenster 24 Sgr, van magnitude +5,5 en spectraaltype K3.

De emissienevel IC410

De emissienevel IC410

Ferry Zijp en Teus Tukker maakten deze bijzonder fraaie opname van de emissienevel IC410, samen met de jonge open sterrenhoop NGC 1893, in het sterrenbeeld Voerman op 29 en 30 september 2016. Zij gebruikten een 20 mm f/5,2 Newtontelescoop en een SBIG8300 monochrome camera met smalbandfilters voor H-α, OIII en SII. De totale belichtingstijd door de drie filters bedroeg maar liefst 7 uur en 20 minuten, terwijl de opname tot stand kwam onder de lichtvervuilde hemel van Nuenen, bij de ‘lichtstad’ Eindhoven!

De donkere hemel van Boénat

De donkere hemel van Boénat

Marco Langbroek zocht in mei 2016 de donkere hemel van Boénat in de Franse Auvergne op en nam zijn C6 (15 cm Schmidt-Cassegrain), Canon EOS 60D en F6,3 reducer mee. Daar maakte hij onder meer in de nacht van 2 op 3 mei deze fraaie foto van de Draaikolknevel (M51) in de Jachthonden, een stack van 92 opnamen met een belichtingstijd van 15 sec. per opname bij ISO 3200.

icon-nieuws