Sterren & planeten 2018

Bestel hier

Zenit december 2017

De nieuwe sterrengids 2018

Bestel hier
  • 13 december 2017 • Detectie van snelle elektronen maakt einde aan 60 jaar oud ‘ruimteraadsel’

cubesat.jpg

Bijna 60 jaar na de ontdekking van de stralingsgordels om de aarde is zekerheid verkregen over de herkomst van de energierijke deeltjes in de binnenste gordel. Bij metingen met een instrument aan boord van de in 2012 gelanceerde mini-satelliet CubeSAT zijn voor het eerst de snelle elektronen gemeten die bij het vermoedelijke ontstaansproces zouden moeten vrijkomen (Nature, 13 december). De stralingsgordels van de aarde, ook wel de Van Allen-gordels genoemd, zijn lagen van energierijke deeltjes die op hun plek worden gehouden door het aardmagnetische veld. Image courtesy of LASP.

• 13 december 2017 • Mars-missie geeft inzicht in leefbaarheid exoplaneten

pia22076.jpg

Hoe lang zou een hypothetische Mars-achtige planeet zijn atmosfeer kunnen vasthouden als hij om een rode dwergster cirkelt? Die vraag hebben NASA-wetenschappers proberen te beantwoorden aan de hand van gegevens die met de Mars-sonde MAVEN zijn verzameld. Zij hebben hun bevindingen gepresenteerd op de najaarsbijeenkomst van de American Geophysical Union, die deze week in New Orleans wordt gehouden. MAVEN heeft de afgelopen drie jaar gemeten hoe de Marsatmosfeer reageert op kleine en grote uitbarstingen van de zon. De inzichten die daarbij zijn verkregen, zijn nu toegepast op een kleine rotsachtige planeet die, net als Mars, aan de rand van de ‘leefbare zone’ om zijn ster – in dit geval een koele rode dwergster – cirkelt

image credit: NASA/GSFC.

• 12 december 2017 • Ringen van Saturnus zijn inderdaad vrij ‘jong’

saturn_16x9.jpg

Metingen die ruimtesonde Cassini tijdens zijn laatste maanden heeft gedaan, laten zien dat de ringen van Saturnus veel jonger zijn dan lange tijd is gedacht. Nog maar een paar honderd miljoen jaar geleden bestonden ze nog niet. Dat hebben wetenschappers bekendgemaakt tijdens de najaarsbijeenkomst van de American Geophysical Union, die deze week in New Orleans wordt gehouden. De belangrijkste aanwijzing voor het jeugdige karakter van de ringen is de massa van de heldere B-ring. Al in februari 2016 meldden wetenschappers dat deze ring veel minder materiaal bevat dan lange tijd was gedacht. Metingen die Cassini afgelopen voorjaar, tijdens zijn ‘snoekduiken’ door de opening tussen Saturnus en diens ringenstelsel, heeft gedaan bevestigen dat. De metingen laten zien dat de massa van de B-ring nog niet de helft is van die van het ijsmaantje Mimas.

zenit nieuwsbrief004u

STGIDSdefZenit.jpg

advertentie september down

14

triangulum.nl

Triangulum
dr. Herma Cuppen: Astrochemie.
Aula Het Kristal, Distelvlinderlaan 200,
Apeldoorn, 19.30 uur.
triangulum.nl

14

vws-thales.nl

Zwolle, Thales
dr. ir. Ad Stoffelen:
MetOp-A – de eerste Europese polaire
satelliet voor de operationele meteorologie.
Doepark Nooterhof, Rode gebouw, zaal
Klaproos, Goertjesweg 1, Zwolle, 19.30 uur.
vws-thales.nl

eurosterrdam

UITVERKOCHT  Rotterdam, Euroster
15 december, Govert Schilling: Gravitatiegolven.
Nenijto, Bentincklaan 40, Rotterdam,
20.00 uur.

eurosterrdam

gvws.info

Groningen
Kees Boele: Buitenaardse
intelligentie en hoe te communiceren.
Het Vinkhuys, Diamantlaan 94, Groningen,
19.45 uur.
gvws.info

metius.nl

Alkmaar, AWSV Metius
15 december, Viertal Metius-leden: korte
voordrachten over Afstandsbestuurbare
telescoop, Jubileumboek t.g.v.
75-jarig bestaan, Samenwerking met
Staatsbosbeheer en Laatste zonsverduistering.
Wijkcentrum ‘Thuis in Overdie’, Van
Maerlantstraat 10, Alkmaar, 20.00 uur.
Niet-leden € 5,-.
metius.nl

tipvanderedactie

TIP VAN ONZE REDACTIE!

Schenk eens een telescoop!!

'Sterren schitteren voor iedereen' was oorspronkelijk bedoeld voor onze Lage Landen, Engeland en Duitsland.

Op eenvoudige vraag stemde onze Eerste Belgische astronaut, DIRK FRIMOUT erin toe om Peter van dit project te worden. Meneer Frimout zet zich al 25 jaar belangeloos is voor het promoten van wetenschap en techniek bij jongeren. Voor ons was dit een eer, maar tevens een 'stok achter de deur. Wij beseften dat we daarmee het project hoog moeten houden.

Uit het eerste project (bedoeld voor onze landen) was het besef er snel dat de wereld groter is dan België en Nederland.Er is nog de 'rest van de wereld'.
Er werd een tweede project opgericht, spin off van Sterren Schitteren Voor Iedereen, een project dat FRANK DE WINNE zeer ter harte neemt. Staat ook op de lijst van aanbevolen projecten van de Internationale Astronomische Unie (IAU).

Ook André Kuipers staat pal achter het project net als het hele ESA astronautenkorps, een aantal NASA astronauten, wetenschappers, weermensen... Project gaat dankzij UNAWE en VVOB de wereld rond.

Er is ook een nieuwe website. Zie ssvi.be

Waarneemtips

December

Maan

Volle Maan                        3 december                      16.47 uur
Laatste Kwartier               10 december                    08.51 uur
Nieuwe Maan                   18 december                    07.30 uur
Eerste Kwartier                26 december                    10.20 uur

Planeten

Mercurius is in de tweede helft van de maand weer waarneembaar als ochtendobject. Vanaf 21 december komt hij meer dan anderhalf uur vóór de zon op. De planeet is dan zichtbaar boven de zuidoostelijke horizon. Op 17 december is de maan in conjunctie met Mercurius. De planeet bevindt zich tot en met 8 december in de Boogschutter, daarna in de Slangendrager.

icon-nieuws

STERRENKIDS

Ben je geïnteresseerd in sterrenkunde?

Kijk je wel eens naar de maan, de zon of de sterren? Als je nieuwsgierig bent wil je waarschijnlijk veel weten over de sterren en het heelal. Want hoe ver staat de zon eigenlijk bij ons vandaan en wat is de Melkweg precies?
Lees snel verder, dan ben jij straks misschien wel de slimste van de klas.

Veel leesplezier bij Sterrenkids!

icon-nieuwesterrengids

HOOGTEPUNTEN UIT HET NIEUWE NUMMER

François Deloncle wilde een reuzentelescoop

huidgenrdec20173.jpg

De grootste refractor (lenzenkijker) ter wereld staat in de Yerkes-sterrenwacht in de Verenigde Staten. Zijn objectief heeft een diameter van 102 centimeter. Een nog grotere refractor was in 1900 het middelpunt van de wereldtentoonstelling in Parijs. La Grande Lunette was zestig meter lang en had een objectief van 125 centimeter diameter. Nog geen tien jaar later eindigde hij op de schroothoop.

De Gran Telescopio Canarias - de grootste telescoop ter wereld

Huidigenummerdec20172.jpg

Sinds 2009 is de Gran Telescopio Canarias, kortweg GranTeCan of GTC, op de 2267 meter hoge berg Roche de los Muchachos op La Palma officieel de grootste sterrenkijker ter wereld. De grootste telescoopspiegels, dus ook die van de GranTeCan, zijn tegenwoordig opgebouwd uit segmenten, een techniek die eerder succesvol bij de Keck-telescopen op Hawaii is toegepast. En net als alle andere grote moderne sterrenwachten is de GranTeCan uitgerust met technisch hoogstaande snufjes als actieve en adaptieve optiek.

Grote aardse Telescopen

huidigenummerdec20171.jpg

Sinds Galileo Galilei vierhonderd jaar geleden voor het eerst een telescoop op de hemel richtte, is er een sterrenkundige bewapeningswedloop aan de gang. Want in hun jacht naar meer licht uit de kosmos streven astronomen naar steeds grotere telescopen. Niet alleen wetenschappelijke motieven spelen hierin een rol, maar soms telt ook nationaal prestige mee. Jarenlang stonden technologische grenzen de bouw van telescoopspiegels met een grotere diameter dan 5 meter in de weg. Maar dankzij technieken als gesegmenteerde telescoopspiegels, actieve en adaptieve optiek liggen nu telescoopspiegels tot veertig meter doorsnede in het verschiet.

icon-facebook

LIKE ONS OP FACEBOOK!

Staat jouw foto straks op Zenitonline.nl?

Als amateur-astronoom maak je soms mooie foto’s van het weer of verschijnselen aan de hemel. Zou je het leuk vinden om jouw foto op Zenit online terug te zien? Stuur je foto, voorzien van wat gegevens over de locatie van de foto en uitleg over wat we zien aan info@zenitonline.nl
Het staat de redactie vrij om een foto naar eigen goeddunken te plaatsen en deze weer te verwijderen.
Wij zijn niet aansprakelijk voor de rechten van het geplaatste materiaal.

icon-amateurs

AMATEURS ACTIEF

Komeet C/2015 V2 (Johnson)

Amateurs actief
Komeet C/2015 V2 (Johnson)

Komeet C/2015 V2 (Johnson) is vanaf april een mooie verschijning aan de  ochtend- en avondhemel, en doorliep op 12 juni het perihelium van zijn baan. De meest gunstige verschijning was rond 22 mei, toen de komeet een helderheid bereikte van magnitude +7,2. Jan Brandt fotografeerde de staartster in de nacht van 21 op 22 mei vanuit de Dordtse Biesbosch met zijn 20 cm f/6 Newtontelescoop en een Canon 1000D op een EQ6-montering. De opname is een stack van 5 subs van elk 5 minuten belichtingstijd. Het volgen gebeurde nog ouderwets met de hand door een 67 mm ‘volgNewton’, voorzien van een verlicht kruisdraadoculair. In de kleine drie kwartier die het maken van de opnamen vergde verplaatste komeet Johnson zich merkbaar aan de hemel. In de nabewerking verwijderde Jan dit effect met Deep Sky Stacker en Photoshop, waarbij hij ook gebruik maakte van 2 dark frames en 14 flatfields. Komeet Johnson is nog tot in juli zichtbaar.

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus

De Dubbele Sterrenhoop in Perseus is een van de mooiste open sterrenhopen aan de hemel, zowel voor de verrekijker als de fotocamera. Hans Goertz fotografeerde het tweetal op 29 september 2016 vanuit de Gornergrat in Zwitserland. Deze jonge sterrenhopen, niet ouder dan 13 miljoen jaar, worden gedomineerd door blauwe, hete sterren, maar op de foto is te zien dat de zwaarste en snelst evoluerende sterren al het rode (super)reuzenstadium bereikt hebben. Gegevens: Canon EOS 60D op Vixen Polarie-volgmechanisme, f/2, 135 mm, 30 sec. belicht bij ISO 400.

De bolvormige sterrenhoop M22

De bolvormige sterrenhoop M22

Vanwege zijn zuidelijke positie is de bolvormige sterrenhoop M22 in het sterrenbeeld Boogschutter vanuit onze contreien minder goed zichtbaar, maar in Frankrijk lukt dat een stuk beter. Jo Smeets fotografeerde het object op 26 september 2016 vanuit St. Amand de Coly in de Dordogne met zijn Skywatcher Esprit 120 mm, een Canon EOS 70D en een Riccardi reducer 0,75, F5,25, 90 sec. belicht bij ISO 1600. Het oranje object rechtsonder M22 is de rode reuzenster 24 Sgr, van magnitude +5,5 en spectraaltype K3.

De emissienevel IC410

De emissienevel IC410

Ferry Zijp en Teus Tukker maakten deze bijzonder fraaie opname van de emissienevel IC410, samen met de jonge open sterrenhoop NGC 1893, in het sterrenbeeld Voerman op 29 en 30 september 2016. Zij gebruikten een 20 mm f/5,2 Newtontelescoop en een SBIG8300 monochrome camera met smalbandfilters voor H-α, OIII en SII. De totale belichtingstijd door de drie filters bedroeg maar liefst 7 uur en 20 minuten, terwijl de opname tot stand kwam onder de lichtvervuilde hemel van Nuenen, bij de ‘lichtstad’ Eindhoven!

De donkere hemel van Boénat

De donkere hemel van Boénat

Marco Langbroek zocht in mei 2016 de donkere hemel van Boénat in de Franse Auvergne op en nam zijn C6 (15 cm Schmidt-Cassegrain), Canon EOS 60D en F6,3 reducer mee. Daar maakte hij onder meer in de nacht van 2 op 3 mei deze fraaie foto van de Draaikolknevel (M51) in de Jachthonden, een stack van 92 opnamen met een belichtingstijd van 15 sec. per opname bij ISO 3200.

icon-nieuws