Ver groot sterrenstelsel verschuilt zich achter stof

Een internationaal team van astronomen, onder wie de Nederlander Ivo Labbé, is bij toeval gestuit op een groot sterrenstelsel in het vroege heelal.
De ontdekking is gedaan met de Atacama Large Millimeter Array (ALMA) in het noorden van Chili (The Astrophysical Journal).
Het naar schatting 12,5 miljard lichtjaar verre stelsel werd ontdekt bij een waarnemingen van sterrenstelsels die dichterbij staan.
Op de ALMA-opnamen was een vage vlek te zien, op een plek waar op andere golflengten helemaal geen sterrenstelsel te bekennen was.
Dat was een aanwijzing dat het object heel ver weg was en schuilging achter wolken van stof.
De door ALMA waargenomen straling is waarschijnlijk afkomstig van de warme gloed van stofdeeltjes die door sterren diep in het inwendige van een jong sterrenstelsels zijn opgewarmd.
Het vele stof onttrekt deze sterren aan het zicht.
De astronomen vermoeden dat het sterrenstelsel ongeveer net zoveel sterren heeft als onze Melkweg, maar het is nog lang niet volgroeid.
Er komen jaarlijks nog ruwweg 300 zonsmassa’s aan nieuwe sterren bij.
De nieuwe ontdekking kan een vraagstuk helpen oplossen waar astronomen al een tijdje mee worstelen.
Sommige van de grootste sterrenstelsels in het jonge heelal lijken heel snel te zijn gegroeid, wat in strijd is met theoretische voorspellingen.
Nog vreemder is dat deze volwassen sterrenstelsels vrij plotseling zijn opgedoken, op een moment dat het heelal nog maar tien procent van zijn huidige leeftijd had bereikt.
Met ALMA is het nu gelukt om zo’n sterrenstelsel te betrappen terwijl het met zijn groeispurt bezig is.
De grote vraag is hoe talrijk sterrenstelsels als deze zijn.
Bij het nieuwe onderzoek is een hemelgebiedje verkend dat honderd keer zo klein is als de volle maan.
Dat hier een ver, groot en stofrijk sterrenstelsel is aangetroffen kan toeval zijn, maar aannemelijker is dat sterrenstelsels als deze heel talrijk waren in het vroege heelal.
Het wachten is nu op de James Webb Space Telescope, die in maart 2021 gelanceerd moet worden.
Dit instrument kan door de stofsluiers van de verre sterrenstelsels heen kijken.
Pas dan zal echt duidelijk worden hoe groot ze zijn en hoe snel ze groeien. (EE) (Image Credit: James Josephides/Christina Williams/Ivo Labbe))