Ralph Snel

Van amateurastronoom via sterrenkundige terug naar amateurastronoom ”

Als kind was Ralph Snel al geïnteresseerd in techniek en wetenschap.
Ergens in de jaren ’80 begon het allemaal met een tweedehands JWG-kijker, een echte oranje 60 mm refractor van PVCbuis met zelfbouw houtwerk.
Tijdens zijn studie natuurkunde volgde hij ook het keuzevak sterrenkunde, studeerde uiteindelijk eerst af in de sterrenkunde en kort daarna in de natuurkunde.
Voor zijn promotieonderzoek heeft hij onder andere waargenomen met de Hubble Space Telescopen en inmiddels waren de amateurtelescoopjes flink in de schaduw geraakt.
Vanuit het waarnemen van de sterren vanaf de aarde rolde Ralph vervolgens in wat hij zelf “omgekeerde sterrenkunde” noemt, aardobservatie vanuit de ruimte.
Toen hij in 2010 toevallig tegen een laat 19e-eeuwse messing refractor van de Hamburgse instrumentmaker Hugo Schröder aanliep op een tweede hands spullen website sloeg het astrovirus weer toe.
Nu is de cirkel rond en houdt Ralph zich weer druk bezig met astrofotografie, zelfbouw van telescopen, het zelf slijpen van optiek, en is hij bestuurslid van de Stichting Sterrenwacht Almere.’