Duitse röntgencamera eROSITA maakt zijn eerste foto’s

Astronomen van het Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik hebben de eerste opnamen gepresenteerd die met het eROSITA-instrument zijn gemaakt.
eROSITA is een camera van de Russisch-Duitse ruimtetelescoop Spektr-RG, waarmee de komende vier jaar de complete hemel op röntgengolflengten in beeld moet worden gebracht.
De beelden tonen de Grote Magelhaense Wolk, een klein buurstelsel van de Melkweg, en een tweelingcluster van duizenden sterrenstelsels elk op ongeveer 800 miljoen lichtjaar afstand.
Een van de details op de foto van de Grote Magelhaense Wolk is het restant van supernova 1987A. De eROSITA-opname laat zien dat deze röntgenbron, zoals verwacht, zwakker wordt naarmate de schokgolf van de explosie zich een weg baant door het interstellaire medium.
Waar normale foto’s vooral de sterren in een sterrenstelsel laten zien, worden röntgenopnamen gedomineerd door objecten die heel veel energie produceren, zoals de accretieschijf rond het superzware zwarte gat in de kern van het sterrenstelsel.
En röntgenbeelden van clusters van sterrenstelsels tonen ook het hete gas tussen de afzonderlijke sterrenstelsels.
Spektr-RG of voluit Spektrum-Röntgen-Gamma (SRG) werd op 13 juli van dit jaar gelanceerd en bereikte op 21 oktober zijn bestemming: een punt dat van de zon uit gezien anderhalf miljoen kilometer achter de aarde ligt.
Spektr-RG beweegt nu in een baan om dit zogeheten L2-punt.
De ruimtetelescoop beschikt tevens over een tweede camera, de Russische camera ART-XC, die energierijkere röntgenstraling kan detecteren dan eROSITA. (EE)