Astronomen detecteren mogelijke radiostraling van een exoplaneet

Bij waarnemingen met de grotendeels in Nederland gestationeerde LOFAR-radiotelescoop heeft een internationaal team van wetenschappers pulsen radiostraling geregistreerd die uit de richting van het sterrenbeeld Boötes komen.
Het signaal is mogelijk veroorzaakt door de planeet van de ster Tau Boötis, maar helemaal zeker is dat nog niet (Astronomy & Astrophysics).
Het stelsel van Tau Boötis bestaat, voor zover bekend, uit een dubbelster en een (onleefbaar) hete planeet die zes keer zoveel massa heeft als de planeet Jupiter. De dubbelster bestaat uit een zonachtige ster en een rode dwergster die om elkaar cirkelen.
Uit de sterkte en de zogeheten polarisatie van het waargenomen radiosignaal leiden de astronomen af dat het wordt veroorzaakt door het magnetische veld van de planeet.
De eigenschappen komen namelijk overeen met theoretische voorspellingen, die zijn gebaseerd op de radiostraling van de planeet Jupiter in ons eigen zonnestelsel.
Ook de stelsels van de sterren 55 Cancri en Upsilon Andromedae zijn onder de loep genomen, maar die vertonen geen opvallende uitbarstingen van radiostraling.
Of de waargenomen radiogolven ook werkelijk van de planeet Tau Boötis b afkomstig zijn, staat nog niet helemaal vast.
Het signaal is heel zwak, en er zijn vervolgwaarnemingen met andere radiotelescopen nodig om de oorzaak ervan te kunnen bevestigen.
Het is overigens niet voor het eerst dat er radiogolven zijn waargenomen die in verband worden gebracht met een exoplaneet.
In februari van dit jaar maakte een team onder leiding van Harish Vedantham van ASTRON (het Nederlands instituut voor radioastronomie) de ontdekking bekend van radiogolven die worden toegeschreven aan de wisselwerking tussen de rode dwergster GJ1151 en diens planeet. (EE)