Zijn zwarte gaten onmiddellijk na de oerknal ontstaan?

Volgens een team van astronomen onder leiding van Nico Cappelluti (Universiteit van Miami, VS) bestaan zwarte gaten al sinds het begin van het heelal.
En volgens hen zouden deze ‘oergaten’ weleens de tot nu toe onvindbare donkere materie kunnen zijn.
Ook kan hun suggestie helpen verklaren hoe zich al heel vroeg in de geschiedenis van het heelal superzware zwarte gaten konden vormen.
Als de meeste zwarte gaten onmiddellijk na de oerknal zijn gevormd, kunnen ze al in het vroege heelal zijn begonnen met onderlinge samensmeltingen.
Zo zouden zich mettertijd steeds zwaardere zwarte gaten hebben gevormd. LISA, de toekomstige ruimtemissie van ESA die zwaartekrachtgolven zal gaan detecteren, zou in staat moeten zijn deze samensmeltingen van oergaten te registreren. Volgens het model van Cappelluti en collega’s zou het heelal moeten wemelen van de zwarte gaten.

Euclid ESA
ruimtetelescoop Euclid (Image Credit: ESA)

Rond deze ‘klonters’ van donkere materie zouden zich sterren zijn gaan vormen, waaruit in de loop van de miljarden jaren zonnestelsels en sterrenstelsels zijn ontstaan.
Als deze eerste sterren zich inderdaad rond oergaten hebben gevormd, zouden zij vroeger in de geschiedenis van het heelal hebben bestaan dan volgens het ‘standaardmodel’ van de kosmologie wordt voorspeld.
Een andere ESA-missie die een rol zou kunnen spelen bij de zoektocht naar de oergaten is Euclid, die in 2023 gelanceerd wordt.
Deze ruimtetelescoop kan tot 10 miljard jaar terug in de tijd kijken, om zo meer te weten te komen over de vorming en evolutie van (clusters van) sterrenstelsels.
En ook de binnenkort te lancere Amerikaans/Europese/Canadese Webb-ruimtetelescoop zal wellicht al licht kunnen werpen op deze kwestie.
Als de eerste sterrenstelsels zich al heel vroeg in de kosmische geschiedenis hebben gevormd, zou Webb daar bewijzen van kunnen zien.
De publicatie van Cappelluti en collega’s, ‘Exploring the high-redshift PBH-ΛCDM Universe: early black hole seeding, the first stars and cosmic radiation backgrounds’, zal binnenkort verschijnen in het vaktijdschrift The Astrophysical Journal. (EE)