Wolfe Creek meteorietkrater veel jonger dan gedacht

De Wolfe Creek Crater, de beroemdste meteorietkrater in Australië, is veel jonger dan toe nu toe werd gedacht.
Niet 300.000 jaar, maar ‘slechts’ 120.000 jaar, zo blijkt uit recente ouderdomsbepalingen.
De Wolfe Creek Crater ligt in het noordwesten van Australië, aan de noordelijke grens van de Great Sandy Desert en is de op één na grootste krater op aarde waar ook meteorietfragmenten zijn gevonden.
De grootste is de Arizonakrater in de Amerikaanse staat Arizona.
De Wolfe Creek Crater is ontstaan door de inslag van een circa 15 meter grote ijzermeteoriet met een gewicht van ongeveer 14.000 ton.
Het bepalen van zijn ouderdom leverde tot nu toe uiteenlopende resultaten op, met als maximum ongeveer 300.000 jaar.
Aan die onzekerheid hebben Timothy Barrows en collega’s nu via twee dateringstechnieken een einde gemaakt.
Bij de eerste techniek werd gebruik gemaakt van het feit dat tijdens de inslag gesteenten aan het oppervlak kwamen die voorheen verborgen waren.
Van deze gesteenten werd gemeten hoe lang ze aan de invloed van de kosmische straling waren blootgesteld.
Dat leverde waarden op tussen de 86.000 en 128.000 jaar.
Bij de tweede techniek werd de tijdsduur gemeten waarin bepaalde mineralen in de zandduinen rond de krater aan het zonlicht waren blootgesteld.
Deze zandduinen ontstonden nadat de plotselinge aanwezigheid van de krater het windveld in dit gebied had veranderd en zo tot nieuwe duinvorming leidde. Deze techniek leverde een meest waarschijnlijke ouderdom van ongeveer 120.000 jaar op.
De Wolfe Creek Crater behoort nu tot de zeven (groepen) inslagkraters groter dan 25 meter die in de afgelopen 120.000 jaar in Australië zijn ontstaan.
Zij liggen alle in de droge, minst veranderde gebieden van dit continent.
In aanmerking nemend dat deze gebieden één procent van het totale aardoppervlak vormen, betekent dit dat gemiddeld éénmaal in de 180 jaar een grote meteoriet de aarde treft.
In werkelijkheid is dat echter in de afgelopen eeuw twee maal gebeurd, in 1908 (Toengoeska) en 2013 (Tsjeljabinsk).
Maar die explodeerden al in de atmosfeer. (GB/ Meteoritics & Planetary Science)  Dit artikel komt uit Zenit maart 2020

De Wolfe Creek Crater heeft volgens de meest recente metingen een gemiddelde diameter van 892 meter en was oorspronkelijk 178 meter diep.
Sindsdien is hij gevuld met een circa 120 meter dikke laag woestijnzand. (Wikipedia)