Wat weten we over het leven in het heelal?

Er zijn al duizenden sciencefictionfilms gemaakt over leven buiten onze aarde. Ook zouden er aanwijzingen zijn dat er leven op Mars zou zijn, al werden eerdere “ontdekkingen” later ingetrokken. Het blijft de mens fascineren of er meer leven is buiten de aarde. Maar wat weten we over het leven in het heelal?

De aarde is bekend

De aarde zou zo’n 4,5 miljard jaar oud zijn. De mens bestaat zo’n 300.000 jaar, in eerste instantie als de “vroege moderne mens”. Uiteraard is er al veel langer leven op aarde. Volgens de kenners zou het eerste leven zo’n 4,0 tot 3,6 miljard jaar geleden zijn ontstaan. Er zijn verschillende visies over het ontstaan van het leven. Sommigen denken dat het leven van buiten de aarde is gekomen, via bijvoorbeeld inslaande meteoren. Andere wetenschappers denken dat het leven op aarde is ontstaan.

Leven op mars?

Al vaker zijn er berichten verschenen dat er leven op Mars is ontdekt. Toch werden deze “ontdekkingen” later weer ingetrokken. In 2018 zouden er sporen zijn gevonden van mogelijk leven vele jaren geleden. Ook wordt er verondersteld dat er op dit moment nog leven op Mars zou kunnen zijn, aangezien de hoeveelheid methaan in de dampkring van de rode planeet stijgt en daalt. Bewijs is er helaas nog niet. Op andere planeten in het zonnestelsel lijkt leven uitgesloten door een te hoge of te lage temperatuur.

Ongetwijfeld leven buiten de aarde

Met het bestaan van miljarden sterren, vele sterrenstelsels, de grote verzamel-clusters en de enorme muren valt het moeilijk te ontkennen dat er vast ergens buiten de aarde ook een vorm van leven is. Alleen al in de Melkweg zijn 10 miljard planeten te vinden en binnen 30 lichtjaar van de aarde zijn zo’n 100 aardachtige planeten aangestipt. En dit is slechts in de Melkweg. De positieve kenners veronderstellen dat er misschien wel 10 miljoen planeten zijn met intelligent leven.

Buitenaards leven vinden

Middels het programma SETI (Search for ExtraTerrestrial Intelligence) wordt al jaren gezocht naar buitenaards leven. Vele telescopen speuren al tientallen jaren het universum af naar een teken van buitenaardsen. Een groot nadeel van het vinden van leven is dat planeten geen licht uitzenden, en aardse planeten zijn vaak heel klein. Ook zenden we als mensheid radiosignalen de ruimte in, uiteraard in de hoop dat deze worden opgevangen door intelligente wezens.