fbpx

Planetoïde Bennu stoot deeltjes uit – maar waarom?

Toen de Amerikaanse ruimtesonde OSIRIS-REx eind 2018 bij de kleine planetoïde Bennu aankwam, bleek al snel dat deze kleine brokjes gesteente ‘rondstrooide’.
De exacte oorzaak ervan is nog niet helemaal duidelijk, maar wel is nu bekend hoe groot de steentjes zijn en hoe vaak ze worden uitgestoten.
Tijdens een verkenning van het oppervlak van Bennu legden de camera’s van OSIRIS-REx vast hoe herhaaldelijk stukjes gesteente van het oppervlak van de slechts 565 meter brede planetoïde opstegen.
Uit nader onderzoek is gebleken dat deze steentjes gemiddeld ongeveer 7 millimeter groot waren.
Na hun ontsnappingspoging vielen ze terug naar het oppervlak en stuiterden sommige zelfs nog een keer op.
Andere bleven een aantal dagen rondjes om Bennu draaien, en enkele steentjes wisten zelfs aan het zwakke zwaartekrachtsveld van de planetoïde te ontsnappen.
Door de banen van honderden van die uitgestoten steentjes te volgen, is een team van wetenschappers nu meer te weten gekomen over wat zich op Bennu afspeelt.
Gezien hun afmetingen zouden de steentjes het resultaat kunnen zijn van ‘thermische verkruimeling’ ten gevolge van de afwisselende opwarming en afkoeling van het oppervlak.
Het is echter ook denkbaar dat ze losraken door kleine meteorietinslagen of door een combinatie van beide processen.
Het gaat hoe dan ook om geringe aantallen.
Gemiddeld zouden er per dag slechts één of twee steentjes van Bennu ontsnappen.
Maar vanwege de geringe zwaartekracht van de planetoïde bewegen ze maar heel langzaam.
Dat is goed nieuws voor het vervolg van de missie van OSIRIS-REx, die op 20 oktober naar het oppervlak zal afdalen om wat bodemmateriaal op te scheppen.
De kans dat opspringende steentjes de ruimtesonde zullen beschadigen lijkt klein.
Mogelijk zal OSIRIS-REx ongemerkt zelfs wat terugvallende deeltjes uit ‘de lucht’ plukken.
Als alles volgens plan verloopt, zal de ruimtesonde in september 2023 zijn kostbare lading op aarde afleveren. (EE)
(Image Credit: NASA/Goddard/University of Arizona)

Aarde’s jongste minimaantje alweer vertrokken

Voor het eerst is de afstand van een magnetar rechtstreeks gemeten

Hoe gevaarlijk is de kosmische straling op de maan?

Uranus en Neptunus

Meest nabije zwarte gat ontdekt

Vormt zich een nieuwe ‘Grote Rode Vlek’ op Jupiter?