‘Planetenspeurder’ TESS is begonnen aan het tweede deel van haar missie

De afgelopen twee jaar heeft ze driekwart van de hemel afgespeurd naar sterren die kleine, periodieke helderheidsvariaties vertonen.
Op die manier kunnen planeten worden opgespoord die regelmatig voor hun ster langs schuiven.
Tot nu toe heeft dat 66 nieuwe exoplaneten opgeleverd. Daarnaast heeft TESS nog eens ruim tweeduizend kandidaat-planeten opgespoord, waarvan astronomen het bestaan nog moeten verifiëren.
TESS speurt met vier camera’s de hemel strook voor strook af.
Tijdens het eerste jaar van haar missie was het zuidelijke hemelhalfrond aan de beurt, het afgelopen jaar de noordelijke hemel.
Vanaf nu tast de satelliet weer de zuidelijke hemel af.
Dat gaat vlotter dan voorheen, want de satelliet is voorzien van nieuwe software voor het verzamelen en verwerken van data.
Hierdoor kan nu elke tien minuten een volledige opname worden gemaakt – drie keer zo snel als voorheen.
Dankzij een nieuwe snelle modus kan TESS nu ook de helderheden van duizenden sterren met tussenpozen van 20 seconden meten.
De komende twee jaar zal de geüpdatete satelliet zowel de zuidelijke als de noordelijke hemel nogmaals verkennen.
Daarbij wordt nu ook de ecliptica – de hemelstrook die de zon in de loop van het jaar lijkt te doorlopen – meegenomen.
TESS ontdekt niet alleen planeten. Ze heeft ook de uitbarsting van een komeet in ons eigen zonnestelsel waargenomen, en tal van ster-explosies.
Ook was ze getuige van een uitbarsting in een ver sterrenstelsel die werd veroorzaakt door een zwart gat dat een zonachtige ster aan flarden trok. (EE)(Image credit: Nasa)