Nieuwe ruimtetelescoop onderzoekt de vorming van chemische elementen in de Melkweg

Het Amerikaanse ruimteagentschap NASA heeft een nieuwe ruimtetelescoop geselecteerd die de recente geschiedenis van het ontstaan en vergaan van sterren, en de vorming van chemische elementen in het Melkwegstelsel zal bestuderen.
De Compton Spectrometer and Imager (COSI) wordt naar verwachting in 2025 gelanceerd en kost ongeveer 145 miljoen dollar, exclusief lanceringskosten.
COSI zal vanuit een lage aardbaan gammastraling detecteren die afkomstig is van de radioactieve atomen die ontstaan bij de explosies van zware sterren, om in kaart te brengen waar in ons Melkwegstelsel chemische elementen zijn gevormd.
De ruimtetelescoop zal ook de mysterieuze oorsprong onderzoeken van de positronen oftewel anti-elektronen in ons Melkwegstelsel – subatomaire deeltjes die dezelfde massa hebben als een elektron, maar een positieve lading hebben in plaats van een negatieve.
Hoofdonderzoeker van de COSI-missie is John Tomsick van de Universiteit van Californië te Berkeley.
Het COSI-team heeft tientallen jaren besteed aan de ontwikkeling van hun technologie door middel van vluchten met wetenschappelijke ballonnen die tot in de stratosfeer van de aarde opstegen.
In 2016 lieten ze een eerdere versie van de gammastralingsdetector op met een speciale NASA-ballon die ontworpen is voor lange vluchten met zware apparatuur.
De COSI-missie maakt deel uit van NASA’s Explorers Program, dat is gericht op het frequent lanceren van relatief goedkope missies op het gebied van de astrofysica en heliofysica.
Sinds de lancering in 1958 van Explorer 1, die de stralingsgordels van de aarde ontdekte, heeft het programma meer dan negentig missies afgeleverd. (EE)