Nieuwe röntgenruimtetelescoop gelanceerd

Half juli in de middag is, na drie weken uitstel, de nieuwe Russisch-Duitse ruimtetelescoop Spektr-RG gelanceerd.
Deze ruimtetelescoop is uitgerust met een camera van Duitse makelij, eROSITA, waarmee astronomen miljoenen superzware zwarte gaten en honderdduizenden clusters van sterrenstelsels en (ontplofte) sterren hopen te gaan opsporen.
Daarnaast is ook de Russische camera ART-XC aan boord, die specifiek gevoelig is voor energierijke (‘harde’) röntgenstraling.
Spektr-RG is op weg naar het zogeheten Lagrange-punt L2, dat vanuit de zon gezien anderhalf miljoen kilometer achter de aarde ligt.
Vanuit die positie zal eROSITA in zeven jaar tijd de volledige hemel op röntgengolflengten in kaart brengen.
Dat gebeurt met een gevoeligheid die 20 keer groter is dan die van de baanbrekende Duitse ROSAT-missie in de jaren 90 van de afgelopen eeuw.
Een van de doelstellingen van de missie is om meer te weten te komen over de mysterieuze donkere energie.
Dat is een nog onbegrepen ingrediënt van ons heelal dat ervoor lijkt te zorgen dat de ruimte in versneld tempo uitdijt.
Met behulp van eROSITA kan worden gemeten hoe snel clusters van sterrenstelsels door de ruimte bewegen, en of het inderdaad zo is dat deze snelheid in de loop van de kosmische tijd verandert. (EE)